Rewitalizacja – informacje ze spotkań z mieszkańcami

W związku z pracami prowadzonymi przy przebudowie układu drogowego oraz remoncie 13 gminnych kamienic na Biskupiej Górce i Piaskowni, Biuro Rozwoju Gdańska uruchomiło w grudniu 2022 r. punkt konsultacyjny dla mieszkańców w Domu Sąsiedzkim przy ul. Biskupiej 4.  Dyżury przedstawicieli Biura Rozwoju Gdańska, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdańskich Nieruchomości i wykonawcy robót drogowych odbywają się w każdy drugi czwartek miesiąca w godz. 16-18.

Poniżej zamieszczamy notatki z tych spotkań – otrzymane z Biura Rozwoju Gdańska i sporządzane przez redakcję portalu.

 

W związku z brakiem zainteresowania ze strony mieszkańców Biskupiej Górki tymi spotkaniami zaprzestajemy publikowania relacji z tych dyżurów. Szczególnie ważne informacje będziemy publikować w aktualnościach.

Spotkanie 13 czerwca 2024 r.

Na spotkaniu 13 czerwca obecni byli przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i wykonawcy robót drogowych.
Na poprzednich dyżurach nie było przedstawicieli GZDiZ a mieszkańcy zadawali wiele pytań z zakresu odpowiedzialności tej jednostki. Zebranie zaczęło się więc od sprostowania informacji, udzielonej na poprzednim spotkaniu przez pracownicę DRMG dotyczącej strefy zamieszkania na Biskupiej Górce. Strefa ta nie obejmie całego osiedla jak podano poprzednio, ale będzie tylko w dwóch miejscach: od skrzyżowania ul. Biskupiej z ul. Na Stoku do końca terenu Szkoły Podstawowej 21 oraz w górnym odcinku ul. Biskupiej, za zakrętem. Są to miejscach newralgiczne, gdzie jest zbyt wąsko, albo stoją ławeczki, i nie można tam wydzielić w pełni normatywnych chodników. Piesi będą zmuszeni poruszać się częściowo jezdnią, dlatego ten obszar został objęty strefą zamieszkania – pieszy ma w niej pierwszeństwo nad pojazdem. W każdej z tych dwóch stref będzie miejsce na próg spowalniający. Parkowanie przy ulicach będzie możliwe tylko wyznaczonych miejscach, w strefie współdzielonej nie. Na Biskupiej Górce nie można wprowadzić ruchu jednokierunkowego, który umożliwiałby parkowanie po jednej stronie. GZDiZ stale współpracuje z Wydziałem Skarbu w celu uporządkowania spraw parkowania w Gdańsku, ale dotąd nie prowadzono rozmów o terenach Biskupiej Górki, które można wykorzystać na parkingi, a znajdują się poza ciągami drogowymi,

Parkowanie na chodniku przy biurowcach, ul. Na Stoku. Odp. GZDiZ: Będą znaki zakazu parkowania. Mieszkańcy powinni wzywać policję, gdy widzą zaparkowany nieprawidłowo samochód.

Strefa płatnego parkowania. Odp. GZDiZ: Rozważano wprowadzenie strefy płatnego parkowania, jednak przepisy to uniemożliwiają. Nie ma gdzie wyznaczyć takich miejsc, śmieciarka potrzebuje 3 metrów szerokości do przejazdu. Przy ul. Na Stoku jest pusty plac po wyburzonych kamienicach, ale są to tereny inwestycyjne. Do czasu sprzedaży działki można by jednak zrobić na nich parkingi. Miasto nie ma pieniędzy na utwardzanie terenu, zarządzanie i sprzątanie, więc stara się oddawać je w dzierżawę na prowadzenia takich parkingów.
Na Biskupiej Górce powinna być strefa ograniczonej dostępności, ponieważ nie ma tu usług. Wówczas mieszkańcy parkowaliby na podstawie identyfikatorów. . Wiąże się to jednak ze składaniem co roku nowych  wniosków, do tego jest ograniczona ich ilość – mieszkaniec może dostać tyle ile identyfikatorów ile ma samochodów, jeżeli ktoś dzierżawi lokal usługowy to dostanie tylko 2 identyfikatory. Wszyscy goście będą mieli kłopot z wjazdem. Gdy np. trzeba wwieźć lodówkę, to należy to zgłosić z wyprzedzeniem i otrzymuje się pozwolenie na wjazd samochodem ważne 24 godziny. Każdy pojazd który ma identyfikator jest wprowadzany do systemu i łatwo się go sprawdza skanując numer. Kurierzy dostają od miasta wjazdówki na cały rok. Mieszkańcy powinni wystąpić z wnioskiem o utworzenie na Biskupiej Górce strefy ograniczonej dostępności.

Ponieważ projekt w zakresie organizacji ruchu był zatwierdzony trzy lata temu, GZDiZ będzie go obecnie aktualizował.

Informacje wykonawcy prac drogowych
Harmonogram prac: aktualnie układana jest kostka brukowa przy Na Stoku 35 i do połowy lipca zostanie położona do kamienicy nr 15.
Ulica Biskupia. Układanie kanalizacji deszczowej i sanitarnej zostanie  zakończone do 1 lipca.
Ulica Na Stoku, odcinek od skrzyżowania w kierunku i ul. Pohulanka, będzie udostępniony dla ruchu do końca czerwca.
Ulica Salwator.
Jeżeli nie będzie nieprzewidzianych przeszkód  to prace prace na ul. Salwator zakończa się do końca sierpnia, żeby od początku września przekazać tę drogę do użytkowania na potrzeby Szkoły Podstawowej nr 21. Także na podwórku Salwator, aż pod budynkiem Salwator 1/4 będą prowadzone roboty związane z budową sieci gazowej. Odbędą się dwuetapowo, dojazd będzie możliwy łącznikiem, pomiędzy Biskupią 32 i 33. Nawierzchnie dróg w łączniku i w podwórku pozostają bez zmian. Szczegóły objazdu: łącznikiem, potem dalej do Szkoły 21 pomiędzy wiatą śmietnikową a ogrodzeniem ogródka wspólnoty. Czasowo zostaną zdemontowane 3 ławki. Już usunięte zostały stojące na tym podwórku nieużywane od lat samochody i wkrótce pojawią się znaki zakazujące tam parkowania.

Auta w parku Salwator
Prace prowadzone przez GPEC na terenie parku zmieniły kształt skarpy na mniej stromą, co spowodowało wjeżdżanie po niej aut do parku z podwórka przy kamienicy 40 A i B. Rezultatem jest zdewastowany klomb i rozjeżdżone trawniki. Powstał już projekt ograniczający w przyszłości wjazd samochodów do parku.

Jednak Gdańskie Nieruchomości z GPEC powinny porozmawiać z GPEC o przywróceniu dawnego kształtu skarpy.

Dofinansowanie dla Wspólnot Mieszkaniowych na remonty.
Gdańskie Nieruchomości współpracują w tym zakresie ze wspólnotami i wkrótce, gdy będzie ogłoszony konkurs na dotacje do remontów, zarządcy dostaną informacje. Zasady w tym rozdaniu będą trochę inne. Wspólnoty, które będą najlepiej przygotowane do remontów, np. posiadające już dokumentację techniczną, będą miały największe szanse na otrzymanie dofinansowania. Poprzednio zdarzały się sytuacje, że przez 5 lat wspólnota nic nie robiła, a gdy kończył się termin realizacji zadania, to nagle wszyscy wpadali w panikę i zaczynali w pośpiechu prace, co często rodziło problemy. Obecnie jeszcze nie do końca są znane zasady jakie będą obowiązywały, ale wiadomo, że wspólnoty muszą mieć wkład własny i że bardzo dużo zależy też od sprawnego działania ich zarządców. Perspektywa finansowa o dofinansowanie remontów budynków trwa od 2021, skończy się w 2027, ale można przesunąć ten termin o trzy lata. Obecnie np. realizowane są jeszcze przedsięwzięcia z poprzedniej perspektywy, z terminem do 2020 r.

Na spotkaniu nie było nikogo z Gdańskich Nieruchomości, więc na pytanie o wiaty śmietnikowe odpowiedziała przedstawicielka BRG: w trakcie jest rozstrzyganie kwestii finansowych, lokalizacje zostaną opracowane dopiero po ustaleniu finansowania.

Niewielka przybudówka przy kamienicy Biskupia 21 jest w tak złym stanie, że wpływa negatywnie na kamienicę, powodując zawilgocenie jej ściany bocznej. Niezbędne jest zrobienie odprowadzenia deszczówki zza tych budynków do kanalizacji deszczowej.

Rdestowiec.
Zajmuje się tym tematem Joanna Kowalewska p.o Kierownika Działu Zieleni Niskiej w GZDiZ, która nie mogła przybyć na to spotkanie. Nie było więc komu odpowiedzieć na pytania mieszkańców dotyczące terenów zielonych na Biskupiej Górce znajdujących się poza pasami drogowymi.

Obecni na na spotkaniu mieszkańcy wyrazili zaniepokojenie, że spotkania w sprawie rewitalizacji i kontakty z Biurem Rozwoju Gdańska nie wyglądają tak jak powinny. Te same problemy są w kółko zgłaszane na tych spotkaniach, bez rezultatu. W odpowiedzi usłyszeli, że to są spotkania w sprawie realizowanych konkretnych projektów, a sprawy spoza tego tematu mieszkańcy powinni sami bezpośrednio zgłaszać do odpowiednich jednostek miejskich, czyli np. jeżeli widzą rdestowiec rosnący na skarpie należącej do gminy Gdańsk to trzeba zgłaszać do Działu Zieleni Niskiej GZDiZ, ale jeżeli przy budynku to do Gdańskich Nieruchomości, jeżeli rośnie na skarpie pod zarządem Gdańskich Wód to tam, a gdy pod zarządem Polskich Wód to do nich, a gdy na terenie Skarbu Państwa to też do właściciela. Także, gdy mieszkańcy widzą auto jadące po parku lub źle zaparkowane, to powinni to zgłaszać straży miejskiej. Rada  Dzielnicy Śródmieście jest także jednostką, która może pomóc w wielu sprawach.

Mostek napoleoński.
BRG: przeprowadzono badania, co pozwoliło stwierdzić, że obecne wyeksploatowanie jest typowe dla wieku tego mostu.  Dopiero za 2-3 lata remont może być przeprowadzony.

Pracownia Otwarta Honoraty Martin.
Artystce przedłużono umowę na wynajem lokalu użytkowego na preferencyjnych warunkach, ponieważ wg Biura Prezydenta ds. Kultury pani Martin wywiązuje się z umowy właściwie. Obecni na spotkaniu mieszkańcy mieli odmienne zdanie. Odp. BRG – my nie nadzorujemy innych jednostek.

Plac pod Neptunem.
Najprawdopodobniej kolejny wykonawca nie wywiąże się z umowy na utworzenie dokumentacji technicznej, będą na niego nakładane kary umowne.

Następne spotkanie, ze względu na okres urlopowy,  odbędzie się 12 września.

 

 

Spotkanie 16 maja 2024 r.

Na spotkanie z mieszkańcami Biskupiej Górki przybyli: przedstawiciel Gdańskich Nieruchomości, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, wykonawcy prac drogowych i dwie osoby z Biura Rozwoju Gdańska, zastępujące będącą na urlopie panią Annę Konopkę, która zajmuje się Biskupią Górką. Mimo wcześniejszych próśb ze strony mieszkańców, nie było przedstawiciela Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i Dyżurnego Inżyniera Miasta.

Informacje wykonawcy robót drogowych
Zakończone zostały projektowane prace na Zaroślaku, udrożniono ruch. Pozostało zrobienie rabat z roślinami ozdobnymi, ale to zostanie wykonane na samym końcu prac, gdyż jest obawa, że rośliny zostać zniszczone zanim inwestycja zostanie odebrana. Rabaty będą objęte roczną gwarancją.
Na łączniku, przy budynku Na Stoku 40, jest już zrobiona nawierzchnia ulicy, chodnik przy tej kamienicy zostanie położony dopiero po zakończeniu jej remontu. Chodnik naprzeciwko powstanie zaraz po zakończeniu prac przy nawierzchni ulicy.
Obecnie trwają roboty na odcinku od Na Stoku 38 do 35. Jeśli pogoda pozwoli, 23 maja ten odcinek będzie zafugowany, co umożliwi czasowe przeniesienie ruchu pieszego na jezdnię, by możliwe było wykonanie chodników. W pierwszym tygodniu czerwca te prace powinny się zakończyć i wówczas – od drugiego tygodnia czerwca – zaczęłyby się prace przy Na Stoku 42. Potrwają do połowy lipca. Następny etap prac będzie możliwy po zakończeniu remontów budynków Na Stoku 23 i 25.
Ukończono przebudowę fragmentu ul. Na Stoku – przy biurowcach 48-50. Teraz zaczną się prace przy następnym odcinku tej ulicy, które potrwają do końca czerwca.  Tak więc od 1 lipca powinna już być możliwość przejazdu od skrzyżowania Biskupia-Na Stoku do ul. Pohulanka.
W lipcu zaczną się prace przy ul. Salwator. Wykonawcy trudno ocenić jak sprawnie będą przebiegały, bo prace przy ul. Biskupiej pokazały, że istniejące plany rozmieszczenia podziemnych sieci nijak się mają do rzeczywistości. Wykonawca musi robić odkrywki i zmieniać projekt na bieżąco. To bardzo wydłuża prace.

Pytania mieszkańców:
Czy możliwa będzie wymiana żarówek w lampach ulicznych na takie o cieplejszym świetle?
Odpowiedź wykonawcy robót drogowych: W lampach nie ma typowych żarówek, tam są specjalne panele zintegrowane, można by zlecić producentowi ich przerobienie, ale koszt były ogromny. Kto miałby za to zapłacić?

Przy Biskupiej 33 ma stanąć pomnik Brunona Zwarry. Od Grudnia 2023 r. gotowa rzeźba czeka na zainstalowanie, a twórca na wypłatę należnej mu ostatniej transzy wynagrodzenia. Kiedy pomnik będzie mógł być postawiony przy biskupiej 33?
Odpowiedź: Będzie stawiany na koniec prac, po robotach brukarskich albo w trakcie. Termin zakończenia prac się przedłuża, bo w projekcie „nic się nie zgadza” i dlatego dziś trudno jest podać dokładny termin – do końca tego roku prace powinny się zakończyć.

Częścią pomnika ma być ławka, taka jak wszystkie, które staną przy ul. Biskupiej. Rzeźbiarz do skończenia całego dzieła potrzebuje oryginalnych boków ławki. Kiedy będzie mógł je otrzymać? Odpowiedź: Ławki nie zostały jeszcze zamówione i w najbliższym czasie nie będą, ponieważ trwają wciąż uzgodnienia małej architektury z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Decyzja zapadnie prawdopodobnie na początku czerwca i wkrótce potem nastąpią zakupy.

Czy w którymś z magazynów jednostek miejskich znalazłoby się miejsce na przechowanie rzeźby Brunona Zwarry do czasu jej instalacji?
Odpowiedź: DRMG, BRG i Gdańskie Nieruchomości nie dysponują odpowiednim pomieszczeniem, ale takie zapytanie zostanie wysłane do innych jednostek miejskich.

Czy na obecnym etapie prac wspólnota mieszkaniowa z ulicy Biskupiej może podłączyć się do miejskiej sieci ciepłowniczej?
Odpowiedź: Sieć ciepłownicza nie jest w tej inwestycji przedmiotem robót. Ona także przebiega niezgodnie z inwentaryzacją – jest z tym sporo problemów. Przy okazji przebudowy ulic, sieci i podłączenia będą uaktualnione, więc w przyszłości będzie można tak zaprojektować podłączenie, że kolizji nie będzie. Patrząc realnie, jest za mało czasu, by uzyskać wszelkie zgody, bo to też trzeba konsultować z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Proces projektowy może się zacząć dopiero po podpisaniu umowy z GPEC. Tak więc z podłączeniem budynków, wspólnoty będą musiały poczekać 5 lat od zakończenia przebudowy drogi.

Mieszkańcy kamienicy Na Stoku nr 38 uważają, że prace drogowe oraz przy remoncie sąsiednich kamienic mają zły wpływ na stan techniczny ich budynku, bo widzą, że spękań murów przybywa i się poszerzają.
Odpowiedź: Wykonawca prowadzi monitoring spękań na kamienicach, sprawdza to regularnie i nie stwierdził ich powiększenia.

Kiedy zakończy się remont Na Stoku 12B i Biskupia 27?
Gdańskie Nieruchomości: Na remont obu budynków jest podpisana jedna umowa. Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to koniec lipca br., a przy elewacji – koniec czerwca.

Na Stoku 15, 23 i 25 – planowany termin to koniec czerwca, ale prawdopodobnie ulegnie przesunięciu, bo zła pogoda spowolniła prace i nie można było przez to pracować przy elewacji.
Biskupia 8A jest w trakcie odbioru, w połowie czerwca kamienica powinna być oddana do zamieszkania.

Na poprzednim spotkaniu miał być Dyżurny Inżynier Ruchu, jednak nie przybył ani wówczas ani na to spotkanie, a mieszkańcy zapytali o ruch i parkowanie na BG po zakończeniu inwestycji. Odpowiedziała przedstawicielka DRMG: Na całym osiedlu Biskupia Górka będzie ustanowiona strefa zamieszkania i prędkość poruszania się w niej będzie ograniczona do 20 km/na godzinę. Więcej o strefie zamieszkania: https://pl.wikipedia.org/wiki/Strefa_zamieszkania.

Park Salwator – problem z wjeżdżającymi autami prywatnymi.
Odpowiedź GN: Wjazdu do tego parku nie można zagrodzić słupkami, bo muszą mieć możliwość wjazdu służby miejskie – do opróżniania śmietników, prac porządkowych i pielęgnacji roślin. Prawdopodobnie zostaną na wjeździe ustawione donice z roślinnością ozdobną, które będzie można przesunąć w razie potrzeby. Przy wejściu do parku od strony ul. Na Stoku zostanie postawiony znak zakazujący wjazdu pojazdom, być może tam też staną donice.

Plac zabaw. Dzieci na Biskupiej Górce przybywa, a jedyny plac zabaw, przy Szkole Podstawowej 21, jest zamknięty z powodu zużytej nawierzchni bitumicznej. Nawet gdy był czynny, to nie zawsze był dostępny, bo znajdował się na terenie szkoły. Dlatego już trzeci raz  mieszkańcy złożyli wniosek do budżetu obywatelskiego o budowę takiego placu w parku Salwator. Jednak Biskupia to małe osiedle i trudno jest zebrać wystarczającą ilość głosów, by projekt wygrał z innymi.
Odpowiedź DRMG: Jest specjalna pula pieniędzy na pilne remonty w szkołach, więc dyrektor szkoły powinien wystąpić do Wydziału Edukacji z prośbą o sfinansowanie remontu placu.
Nawierzchnia bitumiczna jest bardzo droga, a  w przypadku tego placu zabaw nie można jej zamienić na tańszy piasek. Rodzaj nawierzchni dostosowywany jest do wysokości urządzeń zabawowych.

Gdzie staną wiaty śmietnikowe? Mieszkańców niepokoi, że nie wiadomo jeszcze gdzie staną wiaty śmietnikowe. Powinny być uwzględnione w projekcie przebudowy ulic, by później nie przerabiać gotowych już chodników tworząc dojazdy do wiat.
Gdańskie Nieruchomości: Na następnym spotkaniu powinna być znana decyzja, gdzie staną wiaty.

Powtórzono prośbę z poprzednich dyżurów, by został usunięty pojemnik na odzież używaną stojący przy budynku Na Stoku 12d.

Podwórko Na Stoku 37 jest bardzo zaniedbane, co razi szczególnie teraz, gdy przestrzeń wokół została wyremontowana. Mieszkańcy tego budynku zapytali co powinni zrobić, by to zmienić.
Odpowiedź GN: Rokrocznie ogłaszany jest konkurs „Wspólne podwórko”, z którego wspólnoty mieszkaniowe mogą uzyskać wsparcie finansowe na zagospodarowanie swoich podwórek i GN zachęcają WM Na Stoku 37 do złożenia takiego wniosku.

Czy GN mają kontrolę nad użytkowaniem świeżo wyremontowanych gminnych lokali?
Odpowiedź: Dwa razy w roku lokal jest sprawdzany. Lokatorzy otrzymują regulamin, do którego powinni się stosować, jest w nim m.in. zakaz remontowania lokali przez 5 lat od wprowadzenia się, w tym nie można stawiać ścianek działowych ani malować ścian.

Zaniedbany fragment parku Salwator tuż przy wejściu od strony ul. Salwator. Kiedyś były tam ogródki działkowe, ale kilka tal temu odebrano je dzierżawcom i do dziś tam się nic nie dzieje. W jaki sposób można to zmienić?
Odpowiedź DRMG: Nie mamy zaplanowanych działań na tym terenie. Brakuje tu osoby z GZDiZ.
Należy zwrócić się z pytaniem o plany dotyczące tego miejsca do GZDiZ.

Więcej pytań do GZDiZ:
– Ceglany „mostek napoleoński” (jest w zarządzie GZDiZ) – jest w złym stanie, ma liczne spękania, jego kondycja się pogorszyła, bo w związku z przebudową ulic i kamienic jeździł po nim ciężki sprzęt. Pod nim jest trakt pieszy i obecnie istnieje zagrożenie, że fragmenty tego mostu mogą spadać na przechodniów.

Rdestowce stają się plagą na BG, a Miasto nic z tym problemem nie robi, chociaż ma obowiązek usuwania tej rośliny. Rdestowiec rozrasta się zarówno na umocnionych już stokach jak i w miejscach, gdzie są stare mury oporowe, np. za kamienicami Na Stoku 12D i 14.

Rynny betonowe na skarpach mają za zadanie odprowadzanie z niej wody, ale obecnie są wypełnione ziemią i zarośnięte, a więc nie spełniają swojej funkcji. Wcześniej ten problem był zgłaszany kilkukrotnie, bez żadnej reakcji ze strony właściwych służb miejskich.

Koszenie skarp – kiedyś koszono je regularnie, dlaczego teraz nie dba się o zieleń na skarpach? Koszenie raz w roku, jesienią, likwidowałoby suche, wyrastające wysoko ponad trawę chwasty, a przede wszystkim samosiejki drzew. Pozwoliłoby również monitorować stan zabezpieczeń przeciwosuwiskowych.

Następne spotkanie – 13 czerwca, godz. 16-18, ul. Biskupia 4. W lipcu i sierpniu dyżurów nie będzie, zostaną wznowione we wrześniu.

notowała K. Ejsmont

Spotkanie 11 kwietnia 2024 r.

Informacje ogólne
Wykonawca prac drogowych zapewnił, że fragment ulicy od Na Stoku 38 do ul. Zaroślak zostanie otwarty dla ruchu 6 maja br.
Gdańskie Nieruchomości: do końca kwietnia zostanie wyremontowana oficyna Biskupia 8 A, a reszta budynków będzie od końca czerwca oddawana sukcesywnie.

Tematy poruszane przez mieszkańców:
1/ Dwie rodziny, które zadeklarowały powrót do mieszkań po kompleksowym remoncie kamienic, są zaskoczone wprowadzonymi zmianami w tych lokalach. Wcześniej składały się one z 3 pokoi, obecnie mają tylko jeden oddzielny pokój i pomieszczenie z aneksem kuchennym. W obu przypadkach członkowie rodzin to osoby dorosłe, które miały własne pokoje, więc obecny podział jest dla nich nieakceptowalny.
Odpowiedź: Zmiany w mieszkaniach były konieczne, bo dostosowywano je do obowiązujących obecnie standardów przeznaczając m.in. część przestrzeni na łazienki. Mieszkańcy nie muszą wracać do zajmowanych wcześniej lokali, mogą wybrać inne, w uzgodnieniu z Gdańskimi Nieruchomościami. Obecnie trwają na ten temat rozmowy.

2/ Lampy.
– Obecnie stawiane lampy uliczne są podwójne, a przedwojenne były pojedyncze. Skąd taka zmiana? Jakie latarnie będą w parku Salwator? Czy takie jak nad kanałem Raduni czy jak przy ul. Biskupiej i Na Stoku? Teraz na niewielkiej Biskupiej Górce mamy na terenie gminnym 5 rodzajów lamp: przy wjeździe na ul. Biskupią (1), nad kanałem Raduni (2), ul. Biskupia i na Stoku (3), kamienne schody łączące ul. Biskupią z Pohulanką (4) i wiszące lampy na budynkach przy ul. Na Stoku (5).
Odpowiedź: nic już tu nie można zmienić. Tylko jedna lampa będzie pojedyncza – ta stojąca tuż przy hostelu na Zaroślaku. W pierwszej wersji projektu latarnie były pojedyncze, to ówczesny konserwator zabytków nakazał taką zmianę. Prawdopodobnie w parku Salwator staną takie same lampy jak przy ul. Na Stoku i Biskupiej, ale na potwierdzenie tej informacji trzeba będzie poczekać do następnego spotkania.

– Barwa światła obecnie stawianych lamp jest nieprzyjemna, zbyt biała i lepiej byłoby, gdyby była cieplejsza.
Odpowiedź: Tak było to określone w projekcie i DRMG musi go realizować. Żarówki do wszystkich lamp zostały już zakupione, ale wykonawca sprawdzi czy możliwa byłaby ich wymiana.

3/ Po raz kolejny poruszono problem parkowania prywatnych aut w parku Salwator i zniszczeń jakie to powoduje.
Odpowiedź: Ze względu na prace drogowe na odcinku od Na Stoku 38 do 25, które mają niedługo się zacząć, nie będzie możliwości innego dojazdu do budynków 40AB niż przez park, dlatego nie zamyka się tej możliwości dojazdu do czasu zakończenia prac. Później będzie to możliwe – BRG szuka możliwości dofinansowania tego przedsięwzięcia.

4/ Monitoring ulic.
Prośba mieszkańców o zwiększenie ilości kamer przy  ulicy Biskupiej (budynki 4, 17 i 25) została rozpatrzona pozytywnie i wniosek o dodatkowe pieniądze konieczne do sfinansowania tego wydatku został już skierowany do wiceprezydenta Piotra Grzelaka.

5/ Podziemna klatka schodowa na Zaroślaku.
Czy zostanie wyremontowana i otwarta oraz czy mogłyby pojawić się na placu przed wejściem do niej rośliny? Mają tam stanąć 4 ławki, więc może w miejsce 2 ławek mogłyby zostać ustawione donice z krzewami ozdobnymi?
Odpowiedz: Nowy konserwator zabytków widział zdjęcia tego placu i zgodził się, że tak to miejsce nie powinno wyglądać. Prawdopodobnie ściana betonowego schronu przy wejściu do poterny zostanie wyremontowana. Natomiast BRG nie będzie się starało o otwarcie poterny, ponieważ jej remont wiązałby się z wycinaniem dużych drzew, a to grozi protestami ekologów.

marzec 2024

6/ Kilka rynien odprowadzających wodę z budynków wspólnot mieszkaniowych nie zostało podłączonych do kanalizacji deszczowej.
– Tak jest w przypadku Zaroslak 2, gdzie wody opadowe ściekające betonowym korytem przy budynku będą odprowadzane bezpośrednio na ulicę, by następnie wpłynąć do najbliższej studzienki.
Odpowiedź: to jest zgodne z projektem i tak pozostanie.
– Przy kamienicy Salwator 1-4 podczas ulew woda spływa w sposób niekontrolowany w dół pod budynek Salwator 9 i wówczas w jego piwnicy pojawia się woda. Mimo, że w ulicy są nowe studzienki, to podczas obfitych opadów nie odbierają całej wody i szybko się zamulają, źle jest też wyprofilowana jezdnia.
Odpowiedź: Podczas remontu ulic te nieprawidłowości zostaną usunięte, zwiększy się także liczba studzienek przy Salwator 9. Na przyszłym spotkaniu zostanie omówiony system odprowadzania wody przy budynku Salwator 1-4.
– Przy kamienicy Na Stoku 12d w wyniku przebudowy ulicy podniósł się chodnik, a w projekcie nie uwzględniono odprowadzenia wody z tej posesji. Wspólnota została tym zaskoczona. Wcześniej betonowa rynna odprowadzała wodę na ulicę, co było zgodne z projektem, który miał wszelkie wymagane wówczas zgody.
Odpowiedź: DRMG przyjrzy się temu problemowi i omówi je na następnym spotkaniu.

7/ Od kilku lat leży w Wydziale Środowiska wniosek o objęcie części terenów zielonych Biskupiej Górki ochroną (użytek ekologiczny). Czy można przyśpieszyć ten proces?
Odpowiedź: BRG zbada na jakim etapie są te prace.

8/ Biskupia 6.
Czy zachowały się flizy holenderskie na ścianach byłego sklepu mięsnego? Czy Gdańskie Nieruchomości mają dokumentację fotograficzną tego wnętrza sprzed pojawienia się w dolnym pasie płyt?
Odpowiedź: W górnej części kafelki na pewno są, a część dolna jest obecnie zasłonięta, więc będzie to dopiero wiadomo, gdy zacznie się remont tego pomieszczenia. BRG stara się o dofinansowanie na to w kolejnej edycja rewitalizacji. Postępowanie ma ruszyć w roku 2025, bo w 2024 pieniądze są już zabudżetowane. Gdańskie Nieruchomości nie mają fotografii tego wnętrza z czasu, gdy pełnił rolę sklepu mięsnego.

 

9/ Zapytano o śmietnik wspólnoty mieszkaniowej przy kamienicy Sawator 1-4, bo jest odkryty i nieestetyczny, a stoi tuż przy ulicy i naprzeciwko okien.
Odpowiedź: na następnym spotkaniu zostaną przedstawione aktualne informacje na temat wiat śmietnikowych mających stanąć na terenie Biskupiej Górki.

10/ Na poprzednim spotkaniu zgłoszono potrzebę usunięcia śmieci zalegających między budynkami Na Stoku 12d i 14 oraz stojącego tam kontenera na stare ubrania, a także naprawienie pobliskiego płotu zniszczonego podczas prac drogowych. Nic z tego nie zostało zrobione, więc powtórzono prośbę.

11/ Na odcinku ul. Salwator prowadzącym do szkoły powinien stać znak ograniczenia prędkości, bo obecnie jest tam niebezpiecznie.

12/ W wyniku podniesienia chodnika przy ul. Na Stoku, wejście na teren Szkoły Podstawowej 21 znacznie obniżyło się.
Odpowiedź: Obecnie projektant pracuje nad tym fragmentem z furtką, by wejście było bezpieczne i spełniało wymagane normy.

13/ Na parkingu przed Urzędem Marszałkowskim wciąż trwa driftowanie zakłócające ciszę nocną mieszkańcom Zaroślaka.

14/ Czy pomiędzy budynkami Na Stoku 15-23 ma powstać hotel?
Odpowiedź BRG: Nie ma takich planów.

15/ Inne uwagi:
– płytki chodnikowe nie są układane tak jak te przedwojenne – były po skosie, a teraz prosto.
Odpowiedź: obecnie nie da się tego zmienić, chodziło o to, żeby wszędzie były położone tak samo – wcześniej było różnie.
– 4 komplety schodów przy ul. Na Stoku i Zaroślak oraz nowe obrzeża stosowane przy chodnikach będą wykonane z materiału, który nie jest w klimacie przedwojennej Biskupiej Górki i nie podoba się to wielu mieszkańcom.

Następne spotkanie – 16 maja 2024, godz. 16-18.

Notowała K. Ejsmont

Spotkanie 14 marca 2024 r.

Informacje przedstawiciela wykonawcy robót drogowych.
Prace przy układaniu nawierzchni przy ceglanym mostku, poternie, Na Stoku 38 zakończą się na początku maja.
Ułożenie nawierzchni na całej ulicy Na Stoku będzie możliwe dopiero po zakończeniu remontów kamienic nr 39 i 40 oraz 23, 25, 15 i 12B.
Na etapie V – ul. Na Stoku 48 i 49 – kończy się układanie nawierzchni i trwają przygotowania do etapu VI, czyli końcowego odcinka tej części ulicy, te etapy powinny być zakończone do lipca br. Na ulicę powróci bruk.
Na etapie VIII, czyli podczas remontu ul. Biskupiej od skrzyżowania w górę, odsłonięto dodatkową warstwę bruku, co spowolniło prace. Jeden z mieszkańców pamięta, że ten dodatkowy bruk położono w latach osiemdziesiątych ub. wieku, by wzmocnić ulicę, po której odbywał się intensywny ruch ciężkich samochodów ZOMO.

Krawężniki – mieszkańcy skarżyli się, że przy budynkach Na Stoku 15, 14 i 12 D nie są kładzione oryginalne krawężniki, ale brzydsze, krótkie i poobijane. Odpowiedź: W październiku 2020 r., przed rozpoczęciem prac, zrobiono inwentaryzację wszystkich krawężników, bo taki był wymóg Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W projekcie jest 2142 m krawężników, a przy ulicach jest 1777 m, w tym 180 m to obrzeża betonowe, które nie mogą wrócić na te ulice. Brakuje więc 545 m. Projekt remontu ulic zakłada zwiększenie ilości krawężników, bo np. chodniki powstaną w miejscach, w których nigdy ich nie było. Takich oryginalnych krawężników nie da się dokupić – Miasto Gdańsk przekazało więc na ten cel inne, także historyczne i spełniające wymogi konserwatora zabytków. To właśnie one kładzione są na odcinkach, gdzie będą mniej widoczne. Są to między innymi dwa fragmenty ulic, gdzie nie będzie wyodrębnionych chodników, a krawężniki będą wtopione w ulice, więc widoczna będzie jedynie ich górna część. Tak będzie na odcinku od budynku Na Stoku 15 do skrzyżowania z ul. Biskupią i od nr Biskupia 25 do 28. Tam chodnik od jezdni będzie różnił się jedynie rodzajem kostki i granicę będzie wyznaczała linia tych obrzeży. Przedstawiciel firmy obiecał, że wkomponowując elementy krawężników, pracownicy postarają się różnicować ich długość.

Mieszkańcy kamienicy Na Stoku 12D skarżyli się na zwężenie chodnika po ich tronie ulicy. Obecnie jest on szeroki na 110 cm, ale przy niektórych budynkach znajdują się schody, co utrudnia poruszanie się po tak wąskim chodniku ludziom z kulami, wózkami czy chodzikami. Po drugiej stronie jezdni, bez budynków, chodnik ma mieć 150 cm szerokości. Odpowiedź: Jest to obszar jezdni współdzielonej, na której pierwszeństwo ma pieszy. Szerokość jezdni ma mieć 4,30 m, a więc standardową szerokość, wystarczającą do minięcia się dwóch samochodów. Słupki zabezpieczające staną tylko naprzeciwko wiaty śmietnikowej znajdującej się pomiędzy budynkami nr 14 i 12D (bardziej w stronę 12D) i naprzeciwko styku kamienic nr 14 i 15. W tych tak  zabezpieczonych miejscach będą stały ławki.
Mieszkańcy obecni na spotkaniu wyrazili niepokój o swoje bezpieczeństwo, bo na tej ulicy jest bardzo duży ruch samochodowy, do tego jest to droga do szkoły i chodzi/biega nią dużo dzieci. Według nich, brak krawężników zmniejsza bezpieczeństwo pieszych a nie zwiększa, jak to usłyszeli od inwestora. Na następne spotkanie zostanie zaproszony Miejski Inżynier Ruchu, by szczegółowo wyjaśnić powody wypłaszczenia dwóch fragmentów – zaplanowanych na ulicy Na Stoku i Biskupiej.

Po zgłoszeniu, że przejście przez ulicę przy budynku Na Stoku 12D jest zbyt nisko, bo przy najmniejszym deszczu chodzi się po błocie, przedstawiciel wykonawcy robót obiecał to przejście podwyższyć. Padła także obietnica usunięcia śmieci długo zalegających przy nieczynnym śmietniku przy Na Stoku 14.

Właścicielka mieszkania Na Stoku 42A zwróciła uwagę, że podniesiono poziom ulicy/chodnika przy jej domu, co wpływa negatywnie na komfort mieszkańców i tak zbyt niskiego parteru. Wykonawca odpowiedział, że prace są zgodne z projektem, a ponieważ ulica była nierówna, więc zrobiono korektę, jednak była ona niewielka. Obiecał także, że na następne spotkaniu przedstawi dokumentację, na podstawie której będzie można te zmiany dokładnie określić.

Zapytano także czy od instalacji GPEC podczas remontu ulicy zostały zrobione odprowadzenia do każdej z kamienic, tak by wspólnoty, które planują w przyszłości podłączyć się do miejskiej sieci ciepłowniczej mogły to zrobić nie rozkopując pięknie zrobionej ulicy. Odpowiedź BRG: Wszystkie wspólnoty zostały poinformowane przed rozpoczęciem robót, że mogą takie podłączenia zrobić i że przez 5 lat po ułożeniu nawierzchni, żadne prace nie będą możliwe. Sieci ciepłownicze nie są związane z projektem.

Mieszkańcy zgłaszali kilkukrotnie na poprzednich spotkaniach potrzebę pozostawienia roślin przy poternie na Zaroślaku. Ponieważ zniknął rosnący tam bez i położono kamienną kostkę przy samym wejściu do bunkra poterny, znowu upomniano się o możliwość posadzenia roślin w tym miejscu. Odpowiedź: projektant nie zgodził się na zmianę w projekcie, także na postawienie donic.

Lampy na Zaroślaku. Mieszkańców bulwersuje postawienie dwóch ulicznych lamp przy budynkach Zaroślak 8 i 9 ponieważ świecą bezpośrednio w okna i stoją na wąskim chodniku utrudniając ruch pieszym. Podkreślano, że naprzeciwko lampy umieszczone są bezpośrednio na budynku w sposób nie przeszkadzający mieszkańcom. Odpowiedź: Lampy są zgodne z projektem. Zgłoszenie zostało przyjęte i będzie rozważone.


Natomiast zgłaszana na poprzednich spotkaniach potrzeba rozszerzenia fragmentu ulicy Zaroślak, by ułatwić wymijanie się samochodów (kosztem szerokiego chodnika) została odrzucona.

Mieszkańcy ulicy Biskupiej w związku z jej remontem wyrazili obawy, że te prace wpłyną negatywnie na stan ich budynków, które nie mają tak solidnej konstrukcji jak te wyremontowane przez Gdańskie Nieruchomości. Obecna na spotkaniu mieszkanka ulicy Na Stoku potwierdziła, że w wyniku remontu ich ulicy w jej mieszkaniu pojawiły się pęknięcia na ścianach.

Po raz kolejny mieszkańcy poprosili o wstawienie w Parku Salwator zabezpieczeń, które nie pozwolą jeździć po nim prywatnym samochodom. Pięknie wyremontowany park, kosztem 600 tys., jest obecnie w dużej mierze zniszczony przez rozjeżdżające go auta. Biuro Rozwoju Gdańska nie zrobiło nic z tym zgłoszeniem, do tego padła rada, żeby to mieszkańcy złożyli w tej sprawie pismo do GZDiZ.

Także na jednym z dyżurów mieszkańcy złożyli prośbę o zwiększenie ilości kamer w planowanym na Biskupiej Górce monitoringu. Pisemna odpowiedź ze zgodą przyszła do Stowarzyszenia Biskupia Górka. Jedna z kamer miała być umieszczona na budynku Biskupia 33 i miała być skierowana na pomnik Brunona Zwarry, który ma stanąć przed wejściem do tej kamienicy i właśnie o tę kamerę zapytano. Okazało się, że ani przedstawicielka Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska ani wykonawca prac nic o zmianach dotyczących monitoringu nie wiedzą.

Odświeżono także pytanie, które powraca od kilku lat i dotyczy problemu wycieku wodnego ze stoku za budynkiem Biskupia 4. Wciąż cieknąca woda zimą zamarza na ulicy (o dużym kącie nachylenia) i stanowi niebezpieczeństwo dla ruchu drogowego. Przedstawicielka BRG przyznała, że temat jest jej znany, ale że nie może ustalić osoby za to odpowiedzialnej. Nikt nie czuje się zobowiązany do zadziałania w tej sprawie.

Marzec 2024

Pytanie o środki unijne na remont kamienic dla wspólnot – na razie nic nie wiadomo, wszyscy zarządcy otrzymają informacje, gdy będzie możliwość uzyskania dotacji. Do tego będą ogłoszenia na stronie BRG, na Facebooku, Stowarzyszenie Biskupia Górka też dostanie informacje, by przekazywać je mieszkańcom.

Padły jeszcze pytania o stojące puste budynki – odpowiedź:
Salwator 9 – to własność Gminy Gdańsk – budynek nie został jeszcze sprzedany.
Biskupia 31 i 32 – własność prywatna – nie ma narzędzi, by zmusić właścicieli do ich wyremontowania. Stowarzyszenie Biskupia Górka poinformowało, że 7 lipca 2023 r. prosiło WUOZ mejlowo o interwencję w sprawie kamienicy nr  32. Odpowiedź nie przyszła, ale Stowarzyszenie ponowi takie zgłoszenie.

Następny dyżur 11 kwietnia, godz. 16-18, ul. Biskupia 4.

opracowała K. Ejsmont


Spotkanie 11.01.2023 r.

Notatka Biura Rozwoju Gdańska przysłana 18.01.2024 r.

 

Notatka redakcji
Informacje wykonawcy:
– w styczeń, luty i marzec będą robione chodniki ulicy Na Stoku w części przed skrzyżowaniem z Biskupią (najpierw po stronie Szkoły Podst. 21). Jednak roboty chodnikowe są zagrożone przez ostatnie decyzje pracowników WUOZ – brak kolejnych uzgodnień, a materiały wykonawca musi  zamawiać z wyprzedzeniem.
Od poniedziałku (15 stycznia) będą kończone prace dotąd wstrzymane przez ujawnienie cmentarza i bruku na odcinku przy skrzyżowaniu z ul. Biskupią, tak żeby można było do okresu letniego puścić ruch od Biskupiej i położyć nawierzchnię na Zaroślaku. Od połowy lutego do czerwca położona zostanie nawierzchnia ulicy na Zaroślak, do budynku Na Stoku 25.
Wejście z robotami drogowymi na górną część ul. Biskupiej uzależnione jest od zakończenia prac przy budynkach Biskupia 11 i 27.
Mieszkańcy zgłosili problemy:
1/ Dojście do śmietników przy skrzyżowaniu ul. Na Stoku z Biskupią jest utrudnione z powodu dużych kałuż, wykonawca obiecał  to poprawić.
2/ Wciąż nie pali się część lamp przy ul. Na Stoku – wykonawca i BRG będą interweniować w Elbudremie.
3/ Brakuje  zieleni przy poternie – wykonawca obiecał zapytać projektanta i konserwatora o możliwość pozostawienia wąskiego pasa ziemi do nasadzeń roślin.
4/ Fragment ulicy na wysokości Zaroślak 2 i 4 jest za wąski, by swobodnie mogły minąć się samochody – wykonawca obiecał zapytać projektanta o możliwość poszerzenia ulicy w tym miejscu.
5/ Pytanie czy zachowały się przedwojenne flizy holenderskie w lokalu gminnym na parterze kamienicy Biskupia 6. Wniosek o ustalenie wytycznych dla najemców – cel wstrzymanie dewastacji substancji zabytkowych.
6/ Ścieżka spacerowo-rowerowej na wale biegnąca od ul. Menonitów do wiaduktu Biskupia Górka jest uszkodzona.
7/ Usuwanie rdestowca na Biskupiej Górce – ZDiZ odpowiada, że odbędzie się to w marcu, a na terenach, gdzie trwają roboty, to dopiero po ich zakończeniu.
8/ Wskazano, żeby w relacjach z postępów rewitalizacji, zawsze zaznaczać, że inwestycję wykonano ze środków wspólnoty z dofinansowaniem, bo obecne zapisy nie są jednoznaczne i odczytywane są, jakby całość była dofinansowana.
9/ Prośba o wcześniejsze przekazywanie sprawozdań z BRG ze spotkań i by były one mniej ogólne niż dotychczas.

Następne spotkanie – 14 marca.

Spotkanie 9.11.2023 r.

Notatka Biura Rozwoju Gdańska przysłana 11.01.2024 r.

 

Notatka redakcji
Prośba ze strony Stowarzyszenia Biskupia Górka do Biura Rozwoju Gdańska o robienie obszerniejszych notatek z tych spotkań i przysyłanie ich do Stowarzyszenia w ciągu kilku dni od spotkania, by mieszkańcy mogli czerpać z nich aktualne informacje. Obecnie notatki przysyłane są po miesiącu od spotkania, w dniu następnego dyżuru, a do tego napisane są tak bardzo ogólne, że nie sposób dowiedzieć się z nich o czym konkretnie rozmawiano na spotkaniu.

Informacje wykonawcy robot drogowych:
1/ obecnie prowadzone prace (kanalizacja deszczowa, przypięcia rur spustowych, wodociągi, teletechniczne, gaz i in.) na ul. Na Stoku na odcinku od nr 15 do skrzyżowania z ul. Biskupią zostały wstrzymane z powodu ujawnienia dodatkowej warstwy bruku oraz odkrycia cmentarzyska z I poł. XVII w. Trwają uzgodnienia z inwestorem i konserwatorem zabytków.
2/ Po 20 listopada rozpocznie się kolejny, piąty etap prac na ul. Na Stoku, przy biurowcach nr 49-50, na odcinku o dł. 40-50 m. Dojazd do budynków przy ul. Na Stoku 50-53 odbywałby się ulicą Pohulanka, a do budynku nr 48, będzie można dojechać od ul. Biskupiej. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych, trzeba liczyć się z przesunięciem tego terminu.
Za kilka dni zaczynają się prace przy „mostku Napoleońskim” – będą kładzione przy nim chodniki, włącznie z dojściem do kamienicy nr 38. Mostek będzie zamknięty dla pojazdów, staną na nim pojemniki na śmieci, ale ciąg pieszy  (w obie strony) na mostku zostanie zachowany.
Przy budynkach Na Stoku 39-40 chodniki nie będą robione dopóki trwają remonty tych kamienic, do tego łącznik między nimi służy obecnie jako skład materiałów budowlanych. Chodnik będzie więc dalej kładziony od nr 42 w kierunku Szkoły Podstawowej 21.
Prace są trudne ze względu na katastrofalny stan infrastruktury, szczególnie wodociągów. 6 listopada np. odpadła czterometrowa część starej rury i mieszkańcy pobliskich kamienic nie mieli wody przez kilka godzin, podmyty został też chodnik. Widać było po gruncie, że z tych rur woda sączyła się przez długie lata. Ich stan jest tak zły, że w momencie jakichkolwiek drgań – np. przy zagęszczaniu podłoża – rury się urywają. Widać na nich ślady częstych napraw, zdarzają się nawet co 10 cm. Tego typu awarie mogą się więc jeszcze powtarzać. Prace utrudnia też to, że nie zgadza się inwentaryzacja sieci z ich rzeczywistym położeniem, do tego kanalizacja, która przebiega dość płytko utrudnia stawianie studni i prowadzenie innych sieci.

Przybyli na dyżur mieszkańcy zgłosili:
– Dotąd nie naprawiono lamp ulicznych Na Stoku (od nr 15) i Zaroślaku (do wieży kościoła Salvator), mimo, że zgłaszano tę awarię, także na poprzednim, październikowym spotkaniu.
Odpowiedź: Były uszkodzenia infrastruktur, które zostały przez WODKAN naprawione. Jednak wykonawców na BG jest wielu – na 50 budynków, 38 przechodziło lub przechodzi remonty,  uszkodzenia mogą też więc leżeć po stronie firm pracujących na zlecenie wspólnot mieszkaniowych.  Na Zaroślaku wszystkie lampy mają prawidłowe zasilania, a firmy odpowiedzialne za nie twierdzą, że to problem żarówek lub tzw. „bebechów” lampy. Ich naprawa leży w gestii Elbudru.
– Zgłoszenie dotyczące budynku Salwator 7 – woda nie nadaje się do picia, tak jest od ok. 2 miesięcy. Wcześniej w tym domu był problem z podłączeniem do miejskiej sieci ciepłowniczej oraz z korzystaniem z prądu, bo firma Energa założyła liczniki jednofazowe zamiast trójfazowych.
– Park Salwator jest rozjeżdżany przez samochody, tak jak i skarpa przy budynkach 40A i B – kiedyś były tam słupki, które to uniemożliwiały.
– Uciążliwości związane z tak długo trwającymi remontami.
Odpowiedź: W listopadzie 2022 r. wykonawca złożył pierwsze prośby do WUOZ o zatwierdzenie materiałów. 6 czerwca 2023 r. odbyło się pierwsze spotkanie z Konserwatorem Zabytków, ale dopiero 30 października udało się uzyskać akceptację materiałów na Zaroślaku, mimo cotygodniowych wizyt przedstawiciela wykonawcy w WUOZ. Prace jednak odbywają się,  na ryzyko inwestora,  ze świadomością, że mogą nie zostać odebrane przez WUOZ. Inaczej ”nie byłoby dziś ani 1 metra chodnika”. 31 października miało odbyć się spotkanie dotyczące akceptacji nawierzchni przy poternię, ale do niego nie doszło.
Na Ulicy Zaroślak nie można położyć bruku, bo wciąż jeździ tam ciężki sprzęt, betonowozy.
Wykonawca nie zawsze odpowiada za wszystkie niedogodności, bo obecnie remontuje się wiele kamienic, te remonty się przedłużają. Wspólnoty podczas prac ogradzają tereny wokół budynków, utrudniając chodzenie pieszym. Nie zawsze uzgadniają te prace z firmą WODKAN Grzenkowicz.
Remonty ulic powinny zakończyć się po koniec czerwca, tylko w takim przypadku, gdy wojewódzki konserwator zabytków je zaakceptuje. Wykonawca obawia się remontu ul. Biskupiej, bo będą potrzebne bardzo głębokie wykopy (do 5 m), a nie ma pewności co do zgodności infrastruktury podziemnej z planami posiadanym przez wykonawcę.
Na prośbę mieszkańców przybyłych na spotkanie ustalono jeden adres, na który należy zgłaszać wszelkie pytania i uwagi co do przebiegu prac: drmg@gdansk.gda.pl, w tytule należy wpisać „Biskupia Górka”.

Następne spotkanie – 11 stycznia 2024.

 

Spotkanie 12.10.2023 r.

Notatka Biura Rozwoju Gdańska przesłana 9 listopada 2023

Notatka redakcji
Zgłoszenia mieszkańców:
1/ Problem ze śmieciami. Nie uprzedzając mieszkańców kamienicy na Stoku 14 i 12 d odcięto im dostęp do śmietnika, pozostawiając w nim też sporo śmieci.
2/ Opóźnienia realizacji Budżetu Obywatelskiego 2022. Do tej pory nie postawiono lamp ulicznych w parku Salwator, które miały być sfinansowane z BO. Odpowiedź: winny temu jest Wojewódzki Konserwator Zabytków.
3/ Zgłoszenie złego stanu okien w lokalu gminnym w kamienicy Na Stoku 10 – 15 lat temu lokatorzy złożyli prośbę o wymianę okien, mają na to zgodę i wciąż czekają.
4/ pytania do wykonawcy:
– o światłowód – odp.: struktura pod światłowód jest przygotowywana,
– od 3 tygodni nie świecą się lampy uliczne na Zaroślaku – odp: nie znamy przyczyny, sprawdzimy;
– co się stało ze starymi płytkami chodnikowymi brzegowymi w kształcie domków? – Odp.: Czekają na decyzję konserwatora zabytków co do miejsca ich płożenia,
– krzewy bzu przy wejściu do poterny (ul. Na Stoku/Zaroślak) są do wycięcia – wniosek mieszkańców, żeby je zachować,
– W I kwartale 2024 zaczną się prace na ulicy Biskupiej od skrzyżowania w górę. Będą to bardzo głębokie wykopy (ok. 5 metrów głębokości) i będzie to duża niewygoda dla mieszkańców pobliskich kamienic. Trwają rozmowy z Komendą Wojewódzką Policji, co do możliwości przejazdu przez teren zajmowany przez policję. Trzeba przygotować się na trudności z poruszaniem na tym odcinku, z parkowaniem, z dojazdami. Mieszkańcy budynków Biskupia 19, 20, 21, 24 a,c, 25, 26. 27 będą mogli przejeżdżać przez teren policji z imiennymi przepustkami.
Remont tego odcinka zostanie przeprowadzony w dwóch etapach (pierwszy od skrzyżowania do nr 27).
– bruk na ulicach zostanie położony dopiero po zakończeniu remontów domów,
– prace na skrzyżowaniu ul. Biskupiej z Na Stoku będą wykonywane jako ostatnie,
– tzw. „mostek napoleoński” przejdzie remont,
– prace przy remoncie budynku Biskupia 11 przedłużają się ze względu na usytuowanie tej kamienicy (brak dojazdu),
– prace przy Biskupiej 17 i Na Stoku 35 zakończą się jeszcze w 2023 r.,
– Biskupia 27 – budynek był w bardzo złym stanie, remont zakończy się w przyszłym roku, kiedy – dużo zależy od pogody.

 

Spotkanie 14.09.2023 r.

Notatka Biura Rozwoju Gdańska przysłana 09.11.2023 r.:

 

 

Notatka redakcji
Na dyżurze poświęconym rewitalizacji 14 września obecni byli przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Gdańskich Nieruchomości, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, wykonawcy robót drogowych oraz Miejska Inżynier Ruchu. Straż Miejska nie przysłała swojego przedstawiciela tłumacząc, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ jej pracownicy są jedynie od egzekwowania przepisów.
Na spotkanie nie przyszli też mieszkańcy, posiadacze aut, którzy na poprzednich dyżurach domagali się, by ze względu na remonty ulic nie karano ich mandatami za parkowanie w miejscach do tego nie wyznaczonych. Nie było więc komu merytorycznie w tej sprawie rozmawiać z Miejską Inżynier Ruchu i za takie parkowanie nadal będą mandaty.

Na pytanie o nocne driftowanie na parkingu przy Urzędzie Marszałkowskim, Miejska Inżynier Ruchu odpowiedziała, że położenie na posadzce spowalniaczy ze względu na zapisy gwarancyjne, oraz możliwość wystąpienia drgań, nie jest możliwe, ale wciąż szukany jest sposób, by te nocne wyścigi ukrócić. Prowadzone są też  na ten temat rozmowy z policją.

Przedstawiciel wykonawcy prac drogowych odpowiadał na pytania szczegółowe dotyczące obecnie trwających robót, poinformował też, że przebudowa ulicy Biskupiej rozpocznie się w przyszłym roku, ale jeszcze nie wiadomo, w którym miejscu rozpoczną się prace.

W przypadku przekroczenia terminów na realizację prac finansowanych ze środków unijnych, Miasto Gdańsk pokryje te koszty w całości. Jednak wspólnoty mieszkaniowe, które nie zdążą zrobić remontów i ich rozliczyć do końca bieżącego roku, te środki stracą.
Biuro Rozwoju Gdańska jest w trakcie opracowywania nowej listy potrzeb, które miałyby być zrealizowane w następnym etapie rewitalizacji Biskupiej Górki. Na pewno na niej znajdą się remonty budynku Biskupia 35 i przybudówki przy Biskupiej 21, zagospodarowanie placu pod Neptunem i działania Stowarzyszenia WAGA. Wszystkie wybrane potrzeby zostaną ujęte w Gminnym Programie Rewitalizacji, który jeszcze pod koniec tego roku będzie poddany konsultacjom społecznym, a jego ostateczna wersja zostanie przedłożona Radzie Miasta Gdańska na sesji w marcu 2024 r. Wniosek o dofinansowanie wskazanych w nim inwestycji i działań musi zostać złożony do Urzędu Marszałkowskiego, więc dopiero w 2025 r. będzie możliwa realizacja ujętych w nim przedsięwzięć.

Pozostałe tematy zgłoszone przez mieszkańców:
– problem z właściwym odprowadzeniem wód opadowych z podwórka pomiędzy kamienicami Biskupia 4 i 6,
– potrzeba remontu podwórka Na Stoku 37,
– występowanie na Biskupiej Górce rdestowca, rośliny będącej zagrożeniem nie tylko dla innych roślin, ale też dla budynków, dróg i murów oporowych. Rdestowiec powinien zostać zlokalizowany i trwale usunięty przez odpowiednie służby miejskie.
– zarośnięte, a więc niedrożne betonowe koryta mające za zadanie odprowadzanie wód deszczowych ze skarpy za budynkami przy Biskupiej od nr 19 do 21. Prawdopodobnie sytuacja ta dotyczy wszystkich takich rynien, zainstalowanych na nowych murach oporowych.
– konieczność utwardzenia podjazdu do posesji Biskupia 13 i 15, od strony Pohulanki, w przyszłości będzie to też droga prowadząca na plac pod Neptunem,
Na spotkaniu padł też postulat, by rozpatrzyć zgłoszenie Biskupiej Górki na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Następny dyżur odbędzie się 12 października 2023 r.

 

Spotkanie 10.08.2023 r.

Notatka Biura Rozwoju Gdańska przysłana 21.09.2023 r.:

Notatka redakcji portalu, 9 sierpnia 2023.

Sierpniowy dyżur poświęcony rewitalizacji Biskupiej Górki pełnili przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Gdańskich Nieruchomości, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska i wykonawcy prac drogowych. Nie pojawił się nikt ze Straży Miejskiej, mimo, że byli zaproszeni i wcześniej deklarowano obecność. Był to duży zawód dla osób, które przyszły porozmawiać o trudnej sytuacji w jakiej przez remonty ulic znaleźli się mieszkańcy posiadający samochody. Mimo wcześniejszych zapewnień, że do czasu zakończenia prac będą mogli stawiać auta w miejscach do tego dotąd nie przeznaczonych, otrzymują za to mandaty. Samochody mają identyfikatory, więc straż miejska ma wiedzę, że pojazdy należą do mieszkańców osiedla. Osoby obecne na spotkaniu napisały na miejscu pismo do Biura Rozwoju Gdańska przedstawiając problem i prosząc o interwencję.

Informacje przekazane przez przedstawiciela realizatora robot drogowych:
– Na ulicy Zaroślak, od nr 1 do 7, trwa obecnie zmiana naświetli okienek piwnicznych wskazanych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a po tym, 21 sierpnia zacznie się po jednej ze stron ulicy remont chodnika, który potrwa do końca września. Natomiast remont jezdni na tym odcinku powinien zakończyć się pod koniec tego roku, najpóźniej na początku przyszłego. Jest to związane z zakończeniem przejazdów ciężkiego sprzętu, który mógłby uszkadzać nową nawierzchnię.
– Od 22 sierpnia zacznie się remont odcinka ulicy Na Stoku od nr 11 (skrzyżowanie z ulicą Biskupią) do nr 15 i potrwa do grudnia 2023 r.
– Wykonawca wciąż nie może uzyskać z WUOZ akceptacji dla schodów wejściowych do kamienic na Zaroślaku.

Mieszkańcy na spotkaniu po raz kolejny podnieśli temat wysokich krawężników przy chodnikach utrudniających poruszanie się osób z niepełnosprawnościami. W kilku miejscach będą takie ich obniżenia – np. przy wszystkich wjazdach na posesje czy do wiat śmietnikowych, a także, za zgodą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, cały fragment ulicy przy Na Stoku 11 ma być jednolicie wypłaszczony ze względu na zbyt wąską przestrzeń dla ruchu samochodowego i pieszych. Na pozostałych odcinkach wcześniejsza wysokość będzie zachowana ze względu na wymóg konserwatorski.

Plac pod Neptunem. Pod koniec października br. ma być gotowa nowa dokumentacja projektowa placu uzgodniona z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Będzie można się z nią zapoznać na dyżurze informacyjnym w grudniu.

Lokal użytkowy w budynku przy ul. Na Stoku 10. Gdy Miasto Gdańsk w 2021 r. podpisywało umowę z gdańską artystką na prowadzenie pracowni otwartej w tym lokalu, miała ona oprócz funkcji pracowni artystycznej także działać na rzecz lokalnej społeczności. Niestety z tego zobowiązania artystka się nie wywiązuje właściwie, więc najem prawdopodobnie nie zostanie przedłużony w przyszłym roku.

Przybudówka do kamienicy Biskupia 21 ma zostać wyremontowana, trwają starania o uzyskanie zgody od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, by mogła pełnić funkcje wiaty śmietnikowej. Zgadza się na to Wspólnota Mieszkaniowa 21, chociaż nie chce ponosić kosztów remontu powyżej kwoty, jaką miałaby uiścić w przypadku postawienia zwykłej wiaty.

Wspólnota Mieszkaniowa Na Stoku 37. Na spotkanie przyszli mieszkańcy lokalu gminnego skarżąc się na brak remontów i zaniedbane podwórko. We wspólnocie tylko jedno mieszkanie zostało wykupione, reszta to lokale należące do miasta. Remontu podwórka przy tej kamienicy oczekują także mieszkańcy sąsiednich domów – już na pierwszych spotkaniach poświęconych rewitalizacji zgłaszano ten problem. Ponieważ to gmina Gdańsk ma większość udziałów w tym budynku, Biuro Rozwoju Gdańska podejmie się sprawdzenia jakie są możliwości rewitalizacji tej przestrzeni podwórkowej w najbliższym czasie.
O przyspieszenie remontu gminnego lokalu upominał się także lokator z innego budynku, który prosi o to Gdańskie Nieruchomości od 30 lat. Kamienica nie ma zrobionej izolacji, więc mieszkanie jest zagrzybione, do tego toaleta znajduje się na wspólnym korytarzu. W tym budynku także tylko jedno mieszkanie jest wykupione. Przedstawicielka Gdańskich Nieruchomości przyznała, że cały budynek nadaje się do remontu, ale obecnie miasto nie ma na to środków.

Tradycją stało się poruszanie na każdym dyżurze tematu nocnego driftowania na parkingu przy Urzędzie Marszałkowskim. Pismo w tej sprawie zostało złożone przez BRG w maju br., a ponieważ hałasy nocne wciąż trwają, BRG zwróci się ponownie pismem o zainstalowanie tam spowalniaczy.

Następne spotkanie odbędzie się 14 września, godz. 16-18, ul. Biskupia 4.

 

Spotkanie 22.06.2023 r.

Załączniki:

 

Spotkanie 11.05.2023 r.

 

Spotkanie 13.04.2023 r.

 

Spotkanie 9.03.2023 r.

Informacja o spotkaniu przesłana mejlem z Biura Rozwoju Gdańska na prośbę Stowarzyszenia Biskupia Górka: “tematem przewodnim spotkania 9 marca 2023 r. był monitoring wzdłuż ulic Zaroślak, Na Stoku, Biskupia, Salwator. Pismo przygotowane przez mieszkańców zostało przekazane do Wydziału Projektów Inwestycyjnych i w chwili obecnej sprawą zajmuje się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.”

 

Spotkanie 9.02.2023 r.

Informacja o spotkaniu przesłana 8 maja br. mejlem z Biura Rozwoju Gdańska (na prośbę Stowarzyszenia Biskupia Górka): “Informuję, iż podczas spotkania 9 lutego powtarzały się tematy poruszane podczas spotkania 14-12-2022r.”

 

Spotkanie 12.01.2023 r.

Informacja o spotkaniu przesłana mejlem 8 maja br. z Biura Rozwoju Gdańska (na prośbę Stowarzyszenia Biskupia Górka): “Informuję, iż podczas spotkania 12 stycznia powtarzały się tematy poruszane podczas spotkania 14-12-2022r.”

Spotkanie 14.12.2022 r. 

Pytania dotyczące przebudowy dróg:

1. Czy w projekcie uwzględniony jest odcinek remontu drogi obejmujący okolice ul. Na Stoku 41 i 42? – pytanie dotyczące podziału na etapy i harmonogram prac. DRMG/wykonawca/GN. Przekazano informacje nt. harmonogramu prac.

2. Czy uwzględniono szkody, które mogą powstać podczas wykonywania robót?
Odpowiedź: wypracowane zostanie rozwiązanie, by wszystkie szkody były usuwane w trybie pilnym. Została zrobiona inwentaryzacja budynków, zakładane są repery by widzieć ewentualne reakcje budynków na prace. Prośba o szczegółową lokalizację reperów. – wykonawca. Przekazano rozmieszczenie reperów.

3. Mostek jest obecnie głównym wjazdem na Biskupią Górkę, ryzyko uszkodzeń. Czy zostanie zabezpieczony? Mostkiem przejeżdżać będą ciężkie pojazdy na budowę, np. ciężarówki z kostką brukową. – pytania dotyczące nośności mostku, odpowiedzialności za jego ewentualne uszkodzenia – DRMG/wykonawca/GZDIZ
Odpowiedź GZDiZ: Most przez Kanał Raduni przy ul. Na Stoku ma nośność 30 t. GZDIZ będzie monitorował ruch drogowy na obiekcie i w zależności od bieżącej sytuacji będzie podejmował ewentualne ograniczenia ruchu w celu ochrony mostu.

4. Czy w związku z wymianą sieci podziemnych mieszkańcy powinni spodziewać się tymczasowych wyłączeń mediów? Czy możliwe będzie wyłączenie latarni?
Odpowiedź: tak, w momencie przepinania sieci będzie wyłączanie mediów. Przepięcie może trwać ok. 1-2h. Nie przewiduje się dłuższych przerw, chyba że spowodowane będą awarią. Latarnie będą wymieniane na stylizowane, będzie to już końcowy etap prac, tak aby nie uległy uszkodzeniu.

5. Czy na ulicy Na Stoku latarnie mogą stanąć bliżej krawędzi chodnika? Obecnie stoją praktycznie na środku, oddalone od krawędzi. Jest to przeszkoda dla osób np. na wózku inwalidzkim, z wózkiem dziecięcym.
Odpowiedź: lokalizacja latarni uzależniona jest od warunków technicznych. Lokalizacja latarni całkowicie się zmieni, droga zostanie przebudowana. Lampy zostaną umieszczone przy krawężniku, tak aby zapewnić przejezdność na chodniku. Problem braku miejsca dla wszystkich uczestników ruchu w dwóch miejscach zostanie rozwiązany poprzez wyniesione
przestrzenie współdzielone.

6. Czy planowane jest założenie monitoringu?
Odpowiedź: tak. Pytania 4,5,6, – pytania dotyczące szczegółowych rozwiązań projektowych –DRMG/wykonawca. Przekazano informacje

Pytania dot. punktów gromadzenia odpadów:

1. Odbiór śmieci – do BRG zostanie/został zgłoszony problem ze śmieciami, które nie są odbierane (śmieci segregowane wysypują się z kubłów, które są przepełnione, a śmieci odbierane są za rzadko). – pytanie o organizację odbioru odpadów w czasie budowy – WGK/odbiorca odpadów.
Pracownik Referatu Logistyki i Monitoringu Systemu GOK (w Wydziale Gospodarki Komunalnej) przeanalizował z wykonawcą usługi odbioru odpadów komunalnych możliwości odbioru odpadów z miejsc ich gromadzenia zlokalizowanych na odcinku pierwszego etapu prowadzonych prac. Na dzień 3 stycznia 2023 r. odbiory w tym rejonie odbywają się bez większych problemów. Zdarzające się niekiedy przypadki braku odbioru spowodowane są zastawianiem miejsc gromadzenia odpadów przez parkujące samochody lub zalegającymi w pojemnikach odpadami niewłaściwego rodzaju, które nie mogą zostać odebrane w ramach danej frakcji podczas harmonogramowego odbioru. Uzgodniono z wykonawcą, że w przypadku wystąpienia problemu z dojazdem zostanie zorganizowane spotkanie z firmą wykonującą remont celem rozwiązania problemu (np. wyznaczenia tymczasowego miejsca gromadzenia odpadów).

2. Czy w projekcie uwzględniono problem braku miejsc na punkty gromadzenia odpadów wspólnot mieszkaniowych? Na jeden punkt gromadzenia odpadów przypada nawet 15budynków. Wspólnoty nie mają własnego gruntu (WM wyznaczone po obrysie budynku). Czy planowane jest wyznaczenie nowych miejsc na śmietniki?
Odpowiedź: projekt rewitalizacji jest drogowo-budynkowy (plus działania społeczne).
Wyznaczenie lokalizacji wiat śmietnikowych jest w gestii GN. W tej sprawie przedstawiciele Gdańskich Nieruchomości będą organizować spotkania z przedstawicielami wspólnot mieszkaniowych. – pytanie gdzie obecnie są wyznaczone PGO na Biskupiej Górce i które budynki są przypisane do konkretnych lokalizacji – GN.
W rozwinięciu powyższej odpowiedzi Gdańskie Nieruchomości informują, co następuje.
Kwestie związane z gospodarką odpadami komunalnymi reguluje ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na jej postawie Rada Miasta podejmuje uchwałę w sprawie zatwierdzenie Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku. Zgodnie z §11 Regulaminu wyznaczenie oraz organizacja punktu gromadzenia odpadów, odpowiednie przygotowanie, zapewnienie w nim czystości i właściwego stanu sanitarnego oraz zapewnienie dostępu do punktu znajduje się w obowiązku właścicieli nieruchomości we własnym zakresie i na własny koszt. Warto zaznaczyć, że punkt gromadzenia odpadów powinien być zlokalizowany na terenie producenta śmieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Gmina Miasta Gdańska wychodząc naprzeciw niełatwym obowiązkom stawianym właścicielom nieruchomości przez ustawodawcę, daje możliwość posiadania tytułu prawnego do gruntu sąsiedniego w formie umowy dzierżawy/współdzierżawy, na którym można zorganizować punkt gromadzenia odpadów. Przedmiotowe umowy zawierane są pomiędzy właścicielami nieruchomości budynkowych, a Gdańskimi Nieruchomościami.
Z uwagi na charakterystyczne uwarunkowania terenowe oraz planistyczne w obszarze Biskupiej Górki (m.in. zwarta zabudowa, ukształtowanie terenu, ochrona konserwatorska, brak możliwości dzierżawy terenu przyległego przyległego), Gdańskie Nieruchomości zamierzają wesprzeć wspólnoty mieszkaniowe w procesie organizacji odpowiednich punktów gromadzenia odpadów. Przedmiotowe wsparcie polegać będzie na pomocy w zaprojektowaniu, a następnie wybudowaniu wiat śmietnikowych dla podmiotów nieposiadjących terenów przyległych oraz budynków gminnych. Planowane działania inwestycyjne będą przeprowadzane z uwzględnieniem partycypacji finansowej wspólnot mieszkaniowych, które korzystać będą z konkretnych wiat śmietnikowych na terenach znajdujących się we władaniu Gminy Miasta Gdańska. Każdy wybudowany punkt gromadzenia odpadów posiadać będzie tzw. „siatkę przynależności”. Oznacza to, że do każdego punktu zostaną przypisane konkretne podmioty.
W zakresie dzierżawy terenu pod punkt gromadzenia odpadów Gdańskie Nieruchomości informują, że w obszarze Biskupiej Górki w chwili obecnej zawarte są następujące umowy współdzierżawy:

1. Na Stoku 26 – nr działki 175 obręb 80 – Na Stoku 23, Na Stoku 25, Na Stoku 26, Na Stoku 40 A, B, Na
Stoku 41A, Na Stoku 41, Na Stoku 42A. Na Stoku 40, Na Stoku 42.
2. Salwator 7-8 – nr działki 271/2, obręb 80 – Na Stoku 11, 12, Na Stoku 12C, Biskupia 30, Biskupia 31,
Biskupia 32, Biskupia 33, Salwator 7, Salwador 8, Salwador 9, Biskupia 34, Biskupia 4.
3. Zaroślak 2 – nr działki 185, obręb 80 – Zaroślak 1, Zaroślak 2, Zaroślak 3, Zaroślak 4, Na Stoku 35, Na
Stoku 37, Na Stoku 38, Na Stoku 39.
4. Zaroślak 7 – nr działki 197, obręb 80 – Zaroślak 5, Zaroślak 7, Zaroślak 10, Zaroślak 22.
5. Na Stoku 7, 8/9 – nr działki 101/4, obręb 80 – Na Stoku 7, 8/9, Biskupia 8, Na Stoku 45, Na Stoku 10.

3. Czy każda wspólnota dostanie teren w dzierżawę na ustawienie wiaty?
Odpowiedź: Wspólnoty powinny we własnym zakresie wystąpić o ewentualne dzierżawy terenów pod PGO. Ze względu na układ Biskupiej Górki, sugeruje się aby wspólnoty występowały wspólnie o dzierżawę terenu pod ten cel. – pytanie, które wspólnoty na chwilę obecną mają dzierżawę terenu i zorganizowały PGO na swoich działkach – GN.
Odnośnie dzierżawy wnętrza podwórzowego Gdańskie Nieruchomości posiadają następujące umowydzierżawy/ współdzierżawy:
1. Dzierżawa części działki nr 174 obręb 80 – Biskupia 18, Biskupia 19, Biskupia 20, Biskupia 21, Biskupia
25, Biskupia 26, Biskupia 28, Biskupia 29 – zorganizowano PGO z programu Meble Gdańskie.
2. Dzierżawa działki nr 115 obręb 80 – Biskupia 6 – zorganizowano PGO.

Pytania dot. organizacji ruchu drogowego:

1. Miejsca parkingowe – obecnie parkuje się na terenach zielonych, co może powodować wizyty straży miejskiej i mandaty. Prośba o uporządkowanie miejsc parkingowych na czas remontu ulic. GZDIZ/WGK/Straż Miejska
Odpowiedź GZDIZ: Postój pojazdów na terenach zielonych jest wykroczeniem. Przypadki parkowania i niszczenia zieleni należy zgłaszać Policji i Straży Miejskiej. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie planuje utwardzeń zieleni na potrzeby parkowania.

2. Znak informacyjny wykonawcy prac WOD-KAN – stoi w miejscu, które koliduje z ruchem osób.
Odpowiedź: znak został tam postawiony, by uniemożliwić parkowanie. wykonawca

3. Brak oznakowania zmian w organizacji ruchu np. od strony Chełmu. Prośba o jasne oznakowanie. GZDIZ – organizacja ruchu na czas budowy
Odpowiedź GZDIZ: Oznakowanie objazdów znajduje się zarówno od strony ul. Zaroślak, jak i od strony ul. Biskupiej.

4. Wniosek o stworzenie strefy płatnego parkowania, tak aby zmniejszyć problem chaotycznego parkowania na Biskupiej Górce pracowników i klientów centrum handlowego Forum Gdańsk.
Odpowiedź: Rada Dzielnicy Śródmieście już zawnioskowała o stworzenie SPP, podjęła też uchwałę. Zakup parkometrów i prace związane z ustanowieniem strefy mają zostać rozpoczęte już po rewitalizacji.

5. Czy jest szansa na uporządkowanie ruchu samochodowego na Biskupiej Górce?
Odpowiedź: po realizacji remontu powstanie projekt organizacji ruchu. GZDIZ
Odpowiedz GZDIZ: Po realizacji remontu powstanie projekt organizacji ruchu.

Pytania dot. mieszkań:

1. Czy miasto ma pomysły na budynki komunalne po rewitalizacji?
Odpowiedź: mieszkania nie zostaną sprywatyzowane. Pozostaną w 100% gminne, mieszkalne, zostaną do nich wprowadzeni mieszkańcy, w tym część z nich stanowić będą osoby, które musiały wyprowadzić się na czas remontu, a które wyraziły chęć powrotu.

2. Jaki procent wyprowadzonych osób powróci na teren Biskupiej Górki?
Odpowiedź: możemy sprawdzić ile osób zadeklarowało chęć powrotu, ale samo wyrażenie chęci nie oznacza, że faktycznie się oni przeprowadzą z powrotem na BG. Zostanie sprawdzona dokładna liczba takich rodzin. – WGK informacja ile rodzin wróci na Biskupią – wyraziło chęć i spełniają warunki, ile rodzin spełnia warunki, ale nie chce wracać i podpisały umowy stałe w innych miejscach miasta, a ile rodzin ze względów prawnych ma zamknięty powrót i zostało przeniesione w inne miejsca.

3. Salwator 7 i 8 – jakie są plany w stosunku do tych budynków? Jakie są plany w stosunku do pustego terenu obok tych budynków, który obecnie służy jako plac do parkowania dla mieszkańców?
Odpowiedź: Salwator 7 pozostanie jako budynek komunalny, Salwator 8 przeznaczony jest do sprzedaży. Na placu nie planuje się nowej zabudowy, na pewno pozostanie tam punkt gromadzenia odpadów. – pytanie o zakres przetargu, czy została już wyodrębniona działka pod sprzedaż i na jakim etapie jest proces – GN. Sprawę budynku Salwator 8 prowadzi Wydział Skarbu

4. Podczas remontów mieszkań komunalnych zostały zerwane oryginalne deski podłogowe, to samo z ponad 120-letnią stolarką drzwiową. Dlaczego usuwane są historyczne elementy z mieszkań? Jest to marnotrawstwo.
Odpowiedź: wszystkie projekty i prace uzgadniane są z konserwatorem zabytków. Jeżeli element w budynku ewidencyjnym jest objęty ochroną konserwatora, musi on później wrócić na swoje miejsce. Nie można mówić o marnotrawstwie, jeśli nie mamy pewności, czy wyrzucane elementy nadawały się w ogóle do dalszego użytku. 12 stycznia w punkcie konsultacji GN ma odpowiedzieć, czy sprawdzany był stan usuwanych elementów, czy były sporządzane jakieś operaty, czy wywóz m.in. historycznej stolarki jest usprawiedliwiony. GN
Wszystkie obiekty remontowane podlegają ochronie konserwatorskiej. Dokumentacja projektowa była zatwierdzona przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ponadto w skład dokumentacji projektowej wchodzi opracowanie pn „Program prac konserwatorskich”. Opracowanie to jednoznacznie wskazuje zakres prac remontowych, wymian, odtworzeń, zabiegów konserwatorskich. Mówi także o stolarce okiennej i drzwiowej wskazując, które elementy podlegają wymianie, a które mają pozostać i być poddane zabiegom konserwatorskim. Ponadto GW zatrudnia kierownika robót konserwatorskich( z wykształceniem kierunkowym), który czuwa nad poprawnością przebiegu procesu prac konserwatorskich. Nad całością czuwa także Inspektor Nadzoru Inwestorskiego, który także posiada uprawnienia do prac przy zabytkach.
Reasumując. Proce prowadzone są ściśle według zatwierdzonej dokumentacji projektowej oraz pod odpowiednim nadzorem. Nie ma więc mowy o żadnym „marnotrawstwie” poniżej załączam przykładowy wycinek z Programu Prac Konserwatorskich dotyczącej stolarki na budynek Na stoku 35.

Inne pytania dot. zagospodarowania:
1. Skarpa pomiędzy ulicami Na Stoku/Biskupia została wzmocniona. Czy planowane jest przywrócenie dawnego stanu skarpy, tj. tarasów? Zieleń na powstałej górce jest zaniedbana, trawa rośnie po pas, nikt się nią nie zajmuje.
Odpowiedź: nie, w projekcie układu drogowego nie planuje się zmian w obszarze skarp. Skarpa została wzmocniona murem oporowym, który ma tam póki co pozostać. DRMG, GZDIZ/GN w zakresie utrzymania.
W roku 2022 r. realizowane było koszenie jednokrotnie. – Przed kilkoma latamy mieszkańcy sami zagospodarowywali tą część terenu na własne rabaty przed zmianą jej ukształtowania (wcześniej skarpa była wystopniowana na ok. 6 poziomów i rosły tam byliny i kwiaty) stąd wrażenie jej zaniedbania, ponieważ występuje tam tylko trawnik na stromym terenie, który jest koszony maksymalnie 2 razy do roku. Obecne ukształtowanie skarpy nie daje możliwości jej zagospodarowania w formie nasadzeń zieleni niskiej, bez jej przebudowania w formie tarasowej. Realizacja samego koszenia jest problematyczna, z uwagi na kąt nachylenia. Dział Zieleni w 2023r. z uwagi na powyższe planuje wyłącznie koszenie. Teren koszony jest maksymalnie dwa razy do roku. Częściej koszone są lokalizacje gdzie w grę wchodzi bezpieczeństwo ruchu drogowego – w miarę potrzeb, bądź tereny reprezentacyjne– 3, 4 razy w roku. Ograniczamy koszenie trawników na terenie Gdańska do minimum. Spowodowane jest to deficytem wody po okresie zimowym oraz brak wiosennych opadów. Późniejsze oraz rzadsze koszenie miejskich trawników ma utrzymać dłużej wilgotność gleby.

2. Podwórko przy Na Stoku 37 – teren należy do wspólnoty, ale jest zaniedbany. Prośba o pomoc w uporządkowaniu terenu, aby pasował do tak wyjątkowego historycznego miejsca, jakim jest Biskupia Górka. Odpowiedź: miasto może wydać pewne zalecenia, ale na terenie prywatnym nie można wymusić konkretnego zagospodarowania. Nie ma ustawowej podstawy prawnej, która mogłaby zmusić mieszkańców do estetyzacji podwórka. Wspólnota może np. wziąć udział w
programie podwórkowym. Zasady realizacji programu podwórkowego – GN.
Wspólnota może uporządkować teren przyległy do budynku uczestnicząc w programie konkursowym „Wspólne Podwórko”. Jednakże, zgodnie z zapisami regulaminu do przedmiotowego Programu, zainteresowane udziałem podmioty muszą spełniać kilka kryteriów. Podstawowym kryterium jest posiadanie zawartej umowy dzierżawy lub współdziedzicy terenu przyległego w celu zapewnienia warunków prawidłowego korzystania z budynku będącego ich własnością. Ponadto, po stronie wspólnot mieszkaniowych znajduje się opracowanie dokumentacji projektowej dla dzierżawionego wnętrza podwórzowego. Oznacza to, że wspólnoty mieszkaniowe realizują zagospodarowanie zgodnie z własnymi potrzebami. Wspólnota Mieszkaniowa Na Stoku 37 nie posiada zawartej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej. Budynek wraz z terenem przyległym zlokalizowany jest na działce nr 191 obręb 80, która stanowi współwłasność osób fizycznych. Oznacza to, że udział w Programie Konkursowym „Wspólne Podwórko” przez ww. wspólnotę mieszkaniową nie będzie możliwy.
Gdańskie Nieruchomości nie posiadają narzędzi umożliwiających zmianę zagospodarowania terenu przy budynku wspólnoty mieszkaniowej Na Stoku 37 z uwagi na fakt, iż nie jest on przedmiotem administrowania tej jednostki.

3. Od strony kanału Raduni na przedłużeniu ścieżki pieszo-rowerowej (na wysokości budynków Zaroślak 1-7) zaczęli jeździć ludzie z zewnątrz, nie ma tam latarni, więc jest niebezpiecznie. Widoczne są przygotowane już kable pod nowe oświetlenie. Czy jest możliwość
zamontowania go wcześniej? Teren ten nie jest w projekcie remontu dróg.
Odpowiedź: zostanie sprawdzone przez DRMG, czy teren ten nie jest objęty innym zadaniem: montażu podczyszczarek na kanale. DRMG

4. Czy możliwe jest zapoznanie się online ze szczegółowymi planami i projektami zagospodarowaniu terenu?
Odpowiedź: wszystkie plany obejrzeć można na stronie internetowej BRG lub DRMG, można również przyjść osobiście do BRG. Zaproponowane zostało przyniesienie projektu na spotkanie 12 stycznia. DRMG/BRG

5. Mapa akustyczna Gdańska wskazuje na przekroczone normy hałasu na Biskupiej Górce. Czy w projekcie rewitalizacji został zaadresowany ten problem, np. nasadzenia od strony torów/wiaduktu?
Odpowiedź: zakres projektu nie obejmuje terenów przy torowisku/wiadukcie, we współpracy z ZDIZ zostanie zwrócona uwaga na to, by np. sadzić tam nasadzenia zastępcze i jakie są własności terenu. DRMG/GZDIZ.
Odpowiedź GZDiZ: Miasto Gdańsk przygotowuje się do aktualizacji mapy akustycznej w bieżącym roku, która w swoich założeniach m.in. dokona weryfikacji stanu akustycznego w newralgicznych rejonach Miasta i stanowić będzie podstawę do dalszych działań w zakresie ochrony mieszkańców w tym konieczności i formy stosowania zabezpieczeń antyhałasowych w miejscach występowania przekroczeń wartości normatywnych natężenia hałasu. Jednocześnie zaznaczamy, że w sytuacji wystąpienia przekroczeń, realizacja zadania będzie poprzedzona analizą, z której to wynikać będzie rodzaj zabezpieczenia adekwatny do przekroczeń, a następnie na podstawie ww. analizy powinien być sporządzony projekt, który umożliwi realizację.

Nagranie z tego spotkania można obejrzeć na kanale YouTube Stowarzyszenia Biskupia Górka:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content