W sobotę rano (28.10) tramwaje pojadą już przebudowanym wiaduktem na alei Armii Krajowej. Węzeł przesiadkowy w tym miejscu daje pasażerom możliwość szybkiej przesiadki do pociągów SKM, znacząco skracając czas podróży i ułatwiając jej przebieg.
To nie jedyna dobra wiadomość – prace przy nowym układzie drogowym w centrum miasta dobiegają końca.
Węzeł Śródmieście powstał dzięki możliwości przeniesienia ruchu samochodowego na wybudowane od podstaw 2 wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej. W ten sposób stał się jedynym miejscem w centrum miasta umożliwiającym przesiadkę pomiędzy autobusami, tramwajami i pociągami SKM w systemie “drzwi w drzwi”. Obecnie trwają prace wykończeniowe – po ich zakończeniu węzeł zostanie udostępniony również dla autobusów.
Nowe trasy tramwajów
Dotychczas tramwaje kursowały objazdem przez ulicę 3 Maja, jednak nie wszystkie linie po otwarciu torowiska na węźle Śródmieście wrócą na swoje stare trasy.
– Bezpośrednie połączenie tramwajowe południowych dzielnic Gdańska z Urzędem Miejskim, szpitalem czy sądem okazało się wyjątkowo atrakcyjne dla pasażerów – mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Skoro takie rozwiązanie się sprawdziło, warto z niego skorzystać. Ulicą 3 Maja nadal jeździć będą tramwaje linii 4 i w dni powszednie w godz. 6-17 również linii 11, pozostałe wrócą na węzeł Śródmieście.
Prace drogowe dobiegają końca
Wokół Forum Gdańsk kończy się też większość prac związanych z budową nowego układu komunikacyjnego. Inwestor przebudował m.in. skrzyżowanie ul. Armii Krajowej z 3 Maja czy węzeł Unii Europejskiej. Powstaje również ulica Nowe Podwale Grodzkie, przebiegająca pod terenem Forum Gdańsk. Droga rozpoczynająca się przy dworcu Gdańsk Główny, ominie ścisłe centrum i pozwoli kierowcom dojechać aż do Traktu Świętego Wojciecha i ulicy Toruńskiej.
– W połowie listopada planujemy usunąć zwężenia w tunelach pod węzłem Unii Europejskiej – mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco. – Kończymy również prace przy przejściu podziemnym pod ulicą Okopową, pozwalającym przejść bezpośrednio od ulicy Toruńskiej na węzeł Śródmieście. Zakończenie budowy ciągu pieszego, który ma bezstopniowe zejścia zarówno dla pieszych i rowerzystów, jest planowane jeszcze w tym roku.
120 mln zł na łatwiejsze podróżowanie
Inwestycje w nowy układ transportowy wokół Forum Gdańsk kosztowały ponad 120 milionów złotych. Dzięki partnerstwu inwestora prywatnego z miastem, niemal wszystkie nowe inwestycje przejdą na własność Gdańska.
– Prace budowlane w Forum Gdańsk jeszcze trwają, ale mieszkańcy Gdańska już teraz mogą korzystać z wielu nowych udogodnień w pobliżu – mówi Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk. – Układ transportowy nabiera realnych kształtów, z czego ucieszą się zarówno pasażerowie komunikacji miejskiej, jak i kierowcy.
Przebudowany układ transportowy wokół Forum Gdańsk – ciekawostki budowlane:
-nowe chodniki – ponad 12 tys. metrów kwadratowych
– nowe ścieżki rowerowe – ponad 1 kilometr
– przebudowa oraz budowa nowych dróg – ponad 22 tys. metrów kwadratowych
– ponad 100 kilometrów kabli teletechnicznych
– ponad 6 kilometrów kabli zasilających trakcję
– sieć wodociągowa – ponad 2 kilometry
– niemal 3 kilometry przewodów trakcyjnych
– prawie 12 kilometrów linii kablowych oświetleniowych oraz niskiego i wysokiego napięcia
Węzeł Śródmieście w skrócie:
– 2 nowe wiadukty
– 8 nowych peronów tramwajowych i autobusowych
– 28 tys. pasażerów będzie korzystało z węzła w ciągu doby
– 10 minut – o tyle skróci się czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM
– Ponad 120 mln zł – tyle kosztowały nakłady inwestycyjne w układ komunikacyjny, które po zakończeniu robót w większości przejdą na własność Miasta. Tylko część ul. Nowe Podwale Grodzkie, z uwagi na usytuowanie pod Forum Gdańsk, pozostanie własnością Forum, ale będzie to droga publiczna, ogólnodostępna, przejezdna przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku.
Forum Gdańsk powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z partnerem publicznym, czyli Miastem Gdańsk i międzynarodowego koncernu Multi Development BV. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, rozrywkę, restauracje i kawiarnie, która powstała m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi ok. 44 proc. tego miejskiego centrum.
materiały pras. Forum Gdańsk