Przejście naziemne
Kończące się prace nad Forum Gdańsk pozwalają mieć nadzieję, że stanie się ono ważną atrakcją i miejscem, do którego mieszkańcy Biskupiej Górki będą mogli łatwo i szybko dotrzeć. Z założenia takie centrum ma podwyższyć jakość życia i dostępność nowych usług dla okolicznych mieszkańców. Warto zastanowić się nad tym bardziej szczegółowo. Nie mam tu na myśli dojazdu samochodem, bo taki nie ma sensu przy tak bliskiej lokalizacji. Przy okazji konferencji prasowej dotyczącej przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zapytałem twórców o dostępność centrum handlowego (z funkcją kulturalną w postaci Kunsztu Wodnego) dla mieszkańców Biskupiej Górki.
„Śródmieście otwiera się na Biskupią Górkę, która jest jego elementem. W tej chwili rozpoczyna się proces rewitalizacji, który spowoduje, że dzięki temu również osoby piesze, które będą przechodziły na wysokości Bramy Wyżynnej dotrą na Biskupią Górkę i ona stanie się kolejną, atrakcyjną „Mekką” na mapie Gdańska. Jest to proces symetryczny”.
Piotr Grzelak, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
Przede wszystkim warto zaznaczyć, że budujący infrastrukturę drogową wokół Forum Gdańsk mają świadomość potrzeb mieszkających najbliżej. Wiedzą też, że tak monumentalna budowla odgrodzona kilkoma pasami ruchu (i torowiskiem) stanowi barierę oddzielającą Biskupią Górkę od centrum miasta.
Tworzący zespół drogowy myślą o mieszkańcach. Udało się wynegocjować naziemne przejścia dla pieszych, które pozwolą nawet osobom z dysfunkcjami ruchu i matkom z dziećmi w wózkach bez problemu dotrzeć do centrum handlowego.
„Jeżeli chodzi o kierunek od Biskupiej Górki na tę całą wyspę po środku to jest bardzo wygodne, szerokie, eleganckie przejście. Trochę gorzej jest na kierunku od wyspy do 3 Maja. Tam w tym co jest zaprojektowane przez Forum musieliśmy „wcisnąć” przejście – dlatego jest ono pod takim lekkim skosem i o szerokości nie 6 metrów, jak zakładaliśmy, tylko węższe”.
Tomasz Wawrzonek, Miejski Inżynier Ruchu w Gdańsku.
Obecnie planowany jest jeszcze wyjazd z ulicy Menonitów. Odbywa się to w uzgodnieniu z mieszkańcami, których ten dojazd dotyczy. Wypada mieć nadzieję, że również trakt pieszy, który tam przebiega (wzdłuż torowiska i historycznego Kanału Raduni) nie zostanie gwałtownie przerwany. Jest to ciąg komunikacyjny, z którego korzystają mieszkańcy i goście chociażby Hostelu znajdującego się w pobliżu. Jest to obecnie najbardziej dogodne dojście do przystanku kolejki SKM.
Zaawansowanie prac
Obecnie prace związane z dojściami do centrum handlowego są na etapie studium projektu budowlanego. Wynika z tego, że prace analityczne zostały zakończone i projektanci wiedzą już jaki ma być przebieg dojść do centrum. Zostały też przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami, a ich potrzeby wzięte pod uwagę.
Natężenie ruchu
Zanim powstał plan dojść do Forum Gdańsk przeprowadzone zostały analizy natężenia ruchu. Wykorzystano do nich detektory ruchu Tristar, które pokazały jakie są strumienie przemieszczania się pojazdów. Z badań tych wynika, że po ulicach Okopowej i Wały Jagiellońskie przejeżdża 65 tysięcy pojazdów w ciągu doby. Nastąpił spadek natężenie ruchu w tym rejonie miasta po otworzeniu przejazdu pod Martwą Wisłą. Pierwotnie natężenie na tych ulicach wynosiło 92 tysiące pojazdów na dobę.
W szczycie porannym przez Okopową/Wały Jagiellońskie przejeżdża 2700 pojazdów od strony Oruni do Centrum i 1800 pojazdów w kierunku przeciwnym. W szczycie popołudniowym 2300-2400 na każdym z kierunków.
Węzeł Unii Europejskiej
To najbardziej obciążone skrzyżowanie na terenie Gdańska. Ruch w godzinach szczytu dochodzi na nim do 7000 pojazdów na godzinę w obu kierunkach.
Hucisko skrzyżowaniem newralgicznym
Z badań przeprowadzonych w specjalnym zespole Miejskiego Inżyniera Ruchu wyszło, że dla koordynacji ruchu w centrum Gdańska kluczowy jest węzeł Hucisko. Obecnie trwają prace nad skoordynowaniem zmian świateł. Być może będą one zorganizowane w ten sposób, że dwa przejścia będą ze sobą wprost skoordynowane i będą jakby jednym cyklem rozłożonym na dwa przejścia.
Obecnie zmiany świateł na Hucisku odbywają się w cyklu 140 sekund. 23–25 sekund to czas światła czerwonego dla pojazdów i 115–117 sekund dla światła zielonego. Daje to przepustowość na poziomie 3300 pojazdów na godzinę, co oznacza, że jest to przepustowość większa niż obecnie rejestrowane natężenie ruchu w tym miejscu.
Czy jest to wystarczający czas na przejście przez przejście dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi – trzeba sprawdzić. Jeżeli będzie to się łączyło z koniecznością pokonywania przejścia w dwóch etapach, wymagać to będzie spędzenia przez pieszego od 2,5 do prawie 5 minut na jednym skrzyżowaniu. Nie można powiedzieć wówczas, żeby było to działanie przyjazne dla pieszych. A chodzi o najważniejsze skrzyżowanie w centrum miasta – tuż przy siedzibie Rady Miasta.
„Przy przejściu dla pieszych na Hucisku udało się, przypomnę, kilka lat temu zbudować jedną fazę dla pieszych. Został otwarty tunel pod Martwą Wisłą, dzięki temu spadły nam nieco obciążenia na tym głównym ciągu. I dzięki temu piesi już dzisiaj nie muszą biec na wysokości Rady Miasta Gdańska. I to są też takie drobne zmiany, które mają dosyć istotne znaczenie”.
Piotr Grzelak, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
Tekst i zdjęcia Marek Baran