Forum Gdańsk II

­Węzeł tranzytowy koło Forum Gdańsk

Po raz drugi dziennikarze zostali zaproszeni na plac budowy Forum Gdańsk. Wszyscy mieszkańcy chyba odczuwają niedogodności tej inwestycji, ulokowanej nieopodal Biskupiej Górki. Wszyscy też chyba widzą, że Forum zasłoni Biskupią Górkę i widok z jej podstawy na Główne Miasto. Jak docelowo ma wyglądać to miejsce postaram się opowiedzieć w tym tekście. Podstawą opowieści będzie spacer, jaki odbyłem po placu budowy.

Węzeł tranzytowy
Węzła tranzytowego jeszcze nie widać – jedyne co można zauważyć to ciągłe zmiany organizacji ruchu i tramwaj z Chełmu i pętli Świętokrzyska, który od dłuższego czasu jeździ na około. Docelowo ma się to zmienić w taki sposób, że powstanie duży węzeł komunikacyjny. Będzie można się na nim przesiąść z autobusu na tramwaj albo SKM. W ramach tego węzła powstanie też postój taksówek dla klientów Forum Gdańsk. Węzeł ten będzie też obsługiwał komunikację regionalną (na przykład z Pruszcza Gdańskiego). Obecnie komunikacja nie może korzystać z przystanku przy Bramie Wyżynnej, gdyż jest on przeciążony: w godzinach szczytu tworzą się kolejki autobusów chcących zajechać na przystanki tam zlokalizowane.

Jest jednak bardzo dobra wiadomość dla pasażerów. Jeśli dobrze zrozumiałem przedstawiciela ZTM to autobusy nie będą na tym węźle kończyły biegu tylko będą jechały do dworca PKP. Obawiałem się zakończenia trasy na węźle tranzytowym, gdyż pierwotnie był właśnie taki plan. Tym samym mieszkaniec Oruni, żeby dostać się na dworzec główny PKP, nie będzie musiał przesiadać się na tramwaj ani SKM, jak również nie będzie musiał iść ponad kilometr z bagażem. Napisałem „o ile dobrze zrozumiałem”, bo na moje dokładne pytanie dotyczące tego zagadnienia usłyszałem „to będzie przystanek tranzytowy”. Ja zrozumiałem, że nie będzie to przystanek końcowy.

Przystanki na Toruńskiej
Ten przystanek jest poza węzłem tranzytowym, ale z niego pasażerowie będą mogli korzystać dochodząc do węzła tranzytowego. Ten element powstającego systemu komunikacyjnego nie był przedmiotem naszej budowlanej wizyty, więc stosunkowo niewiele na jego temat usłyszeliśmy. Czas pokaże gdzie dokładnie będzie on zlokalizowany i czy faktycznie będzie on wygodny dla pasażerów. Jednak jeden element wydaje się budzić zdziwienie – dotarcie z przystanków na Toruńskiej do węzła tranzytowego ma się odbywać przez peron Gdańsk Śródmieście.

Przejście peronem
Koncepcja przejścia peronem budzi moje największe obawy. Wyobrażam sobie bowiem jak w godzinach szczytu grupa spieszących (biegnących) pasażerów SKM- ki zderza się z grupą pasażerów przesiadających się z autobusu (który dowiózł ich na Toruńską) na tramwaj odjeżdżający z węzła tranzytowego. Sytuacje taką można zobaczyć chociażby na przystanku tramwajowym koło Bramy Wyżynnej, pełniącego obecnie podobną funkcję. Kilka razy byłem świadkiem niebezpiecznych sytuacji, kiedy pasażer, skoncentrowany na wsiadaniu do wjeżdżającego tramwaju, potrącał niebezpiecznie przechodnia. Zwróciłem na to uwagę, ale usłyszałem dwie uspakajające odpowiedzi. Pierwsza nawet sensowna – ten peron jest dużo szerszy. Za to druga była paradoksalna – to jest stacja końcowa i tutaj pociągi stoją na peronach. Nie sposób się z tym nie zgodzić, ale każdy pociąg musi dojechać do tej stacji i to właśnie jest niebezpieczne dla pasażerów. W końcu w pośpiechu o wypadek nie trudno. Mam nadzieję, że będę fałszywym prorokiem i nic złego się nie zdarzy. Jednak chociażby kilka niebezpiecznych sytuacji, jakie zdarzyły się we Wrzeszczu w czasie, kiedy dwie role pełnił peron przed Galerią Metropolia nie napawa mnie optymizmem.


Bastion Kot
Na końcu peronu SKM Śródmieście można będzie wejść w podziemne przejście, które doprowadzi nas do placu koło Kościoła św. Trójcy i Muzeum Narodowego. Przestrzeń ta przed rozpoczęciem budowy pełniła funkcję małego parku z zainstalowanym nawet bezpłatnym dostępem do Internetu. Był też tam postawiony pomnik św. Wojciecha. Park jest teraz utrudniającym przejście obszarem składowania materiałów i sprzętu budowlanego, a pomnik chyba bezpowrotnie został przeniesiony na granicę z gminą Pruszcz Gdański. Budowniczowie Forum Gdańsk zapewniają jednak, że park wróci do swojej świetności po zakończeniu budowy.

Ważnym krokiem jest zachowanie Bastionu Kot. Bastion ten został przypadkowo odkryty w trakcie budowy i nie uległ zniszczoniu. Były wcześniej takie obawy – na szczęście okazały się bezpodstawne. Niestety – w ramach tej budowy nie zostanie on wyremontowany. Pozostaje w gestii Miasta i to właśnie od władz miejskich zależy jego dalszy los. Budujący tę część przejścia zadbali jedynie o jego wyeksponowanie, a nawet zmienili nieco kształt podziemnego przejścia, żeby go nie niszczyć. To bardzo dobra wiadomość.

Od placu przy Muzeum do Huciska
Jednym słowem wchodząc do podziemnego przejścia w okolicach Kościoła św. Trójcy i Muzeum Narodowego w deszczowy dzień – zmokniemy dopiero na wysokości Huciska. Oczywiście przechodząc przez peron SKM i zadaszony odcinek Kanału Raduni. Według zapewnień budujących – odcinek ten będzie dostępny dla każdego przez całą dobę.

Zwężone przejście do Forum
Wracając do okolic węzła tranzytowego warto zwrócić uwagę na drogę, jaką trzeba przebyć, żeby z Biskupiej Górki dostać się do Forum Gdańsk. Drogowcy zaplanowali zwężenie ulicy i budowę przejścia naziemnego łączącego aleję Armii Krajowej z przystankami tramwajowymi. Żeby zatem dotrzeć do Forum Gdańsk trzeba będzie przejść przejście naziemne, na którym będą zainstalowane światła. Dalsze przejście na teren Forum Gdańsk będzie możliwe na tym samym poziomie po torowisku i miedzy autobusami. Jest to rozwiązanie podobne do pętli autobusowej we Wrzeszczu przy dworcu PKP. Różnica jest taka, że zaplanowane miejsca dla autobusów nie będzie miało charakteru placu manewrowego (jak w przypadku dworca we Wrzeszczu), ale będzie miejscem odbywającego się większego ruchu tychże autobusów. Żeby bezpieczniej dotrzeć do Forum trzeba przejść przez to przejście i zejść na poziom niżej (-1).

Warto przy tej okazji wspomnieć, że nie jest już planowane poszerzanie ulic węzła tranzytowego. Przestrzeń dzieląca Biskupią Górkę z miastem nie zostanie już bardziej podzielona. Jak to będzie wyglądać po zaparkowaniu autobusów, okaże się dopiero w praktyce.

Miejsce dla mieszkańców Biskupiej Górki
W poprzednim artykule na temat Forum Gdańsk wspomniałem o pomyśle, żeby stworzyć w części parkingu na Forum Gdańsk specjalną przestrzeń rekreacyjną dla mieszkańców dzielnicy. Chodzi o wydzielenie przestrzeni do organizowania imprez na świeżym powietrzu dla mieszkańców, którym Forum Gdańsk „zabrało widok na miasto”. Mógłby to być taki symboliczny gest ze strony zarządzających Forum wzorowany na stosowanych w apartamentowcach przestrzeniach wspólnych. Podałem przykład Sea Towers w Gdyni.

W czasie rozmowy z panią dyrektor Magdaleną Gibney zapytałem o tę koncepcję i usłyszałem, że jest ona zainteresowana rozmowami na ten temat. Mam nadzieję, że uda się dojść do porozumienia i mieszkańcy uzyskają dostęp do tak pięknej przestrzeni i symbolicznie odzyskają utracony widok.
Jesteśmy otwarci na rozmowy na ten temat. Proponuję, żebyśmy się spotkali i odrębnie ustalili, co możemy wspólnie poczynić dalej”.
Magdaleną Gibney, Dyrektor Forum Gdańsk


Terminy
Tramwaje na węźle tranzytowym ZTM chce przywrócić już w październiku. Podróżujący 1 listopada na cmentarze będą, prawdopodobnie, mogli już skorzystać  z przystanków zlokalizowanych według tras przed rozpoczęciem budowy FG. Pełna funkcjonalność węzła jest jednak planowana w terminie późniejszym.

Czy powstaną nowe linie na razie nie wiadomo. Otwarcie wszystkich przejść nastąpi w momencie oddania Forum Gdańsk, które jest przewidziane na wiosnę 2018 roku.

Marek Baran

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Skip to content