Rewitalizacja Biskupiej Górki – relacja z ostatniego spotkania

16 stycznia 2025 r. odbył się ostatni dyżur poświęcony pierwszemu etapowi rewitalizacji Biskupiej Górki. Przybyli na niego  przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Gdańskich Nieruchomości, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, wykonawcy robót drogowych i .dwie Radne Dzielnicy Śródmieście, było także obecnych więcej niż zwykle mieszkańców Biskupiej Górki.

Stowarzyszenie Biskupia Górka z wyprzedzeniem przesłało do BRG listę pytań, na które podczas spotkania odpowiadano. Zamieszczamy w poniższej relacji także przesłane nam mailowo wyjaśnienia.

1/ Ruch pojazdów po osiedlu.
Co zdecydowało, że nie wprowadzono ruchu jednokierunkowego po ul. Na Stoku? Dlaczego nie zrobiono konsultacji z mieszkańcami w tej sprawie, dlaczego nie zapytano o opinię Stowarzyszenie Biskupia Górka?

Odpowiedź dyr. Agaty Lewandowskiej z Biura Zarządzania Ruchem Drogowym:
Decyzja już zapadła i w tej chwili tego nie zmienimy. Propozycja ruchu jednokierunkowego na ul. Na Stoku została zaproponowana Radzie Dzielnicy Śródmieście oraz dodatkowo Radym Miejskim z tego okręgu, nie konsultowano jej z nikim innym, bo BZRD nie ma takiego obowiązku. Rada Dzielnicy uchwałą odrzuciła tę propozycję, w związku z powyższym wykonany został projekt organizacji ruchu wprowadzający ruch dwukierunkowy.

Ustalenia na spotkaniu: Ponieważ decyzja w Radzie Dzielnicy zapadła jednym głosem, przy wielu wstrzymujących się, oraz radni uważają, że nie zostali wystarczająco dobrze w tym temacie poinformowani, ustalono, że Rada Dzielnicy zorganizuje konsultacje wśród mieszkańców w tej sprawie i ewentualnie złoży wniosek o ponowne rozpatrzenie zmiany organizacji ruchu.
Stowarzyszenie Biskupia Górka zasugerowało, że przed podjęciem decyzji powinno być zrobione badanie natężenia ruchu w godzinach szczytu, a  dyr. Lewandowska odpowiedziała, że każdy może złożyć taki wniosek, Stowarzyszenie także.

By zwiększyć bezpieczeństwo, na ul. Na Stoku i Biskupiej zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, co wiąże się m.in z tym, że piesi mają bezwzględne pierszeństwo przed pojazdami, maksymalna dozwolona prędkość dla pojazdów wynosi 20 km/godz., parkowanie pojazdów dozwolone jest wyłącznie w wyznaczonych miejscach, obowiązuje w niej też zakaz wyprzedzania innych pojazdów. Kary za nielegalne parkowanie są wysokie, dodatkowo część chodników będzie zabezpieczona słupkami, by uniemożliwić wjazd samochodom. W załączeniu projekt organizacji ruchu, który otrzymaliśmy z BZRD.

2/ Śmieci – jak zostanie rozwiązany ten problem?
Czy są ustalone ostatecznie punkty odbioru śmieci dla poszczególnych wspólnot? Jeśli nie, to kiedy konkretnie będą?
Odpowiedź GN: Kwestie związane z gospodarką odpadami komunalnymi reguluje ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z §11 Regulaminu wyznaczenie oraz organizacja punktu gromadzenia odpadów, odpowiednie przygotowanie, zapewnienie w nim czystości i właściwego stanu sanitarnego oraz zapewnienie dostępu do punktu znajduje się w obowiązku właścicieli nieruchomości we własnym zakresie i na własny koszt. Warto zaznaczyć, że punkt gromadzenia odpadów powinien być zlokalizowany na terenie producenta śmieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Gmina Miasta Gdańska wychodząc naprzeciw niełatwym obowiązkom stawianym właścicielom nieruchomości przez ustawodawcę, daje możliwość posiadania tytułu prawnego do gruntu sąsiedniego w formie umowy dzierżawy/współdzierżawy, na którym można zorganizować punkt gromadzenia odpadów. Przedmiotowe umowy zawierane są pomiędzy właścicielami nieruchomości budynkowych, a Gdańskimi Nieruchomościami.
Z uwagi na charakterystyczne uwarunkowania terenowe oraz planistyczne w obszarze Biskupiej Górki (m.in. zwarta zabudowa, ukształtowanie terenu, ochrona konserwatorska, brak możliwości dzierżawy terenu przyległego), Gmina Miasta Gdańska zamierza wesprzeć wspólnoty mieszkaniowe w procesie organizacji odpowiednich punktów gromadzenia odpadów. Zgodnie z poleceniem Prezydenta Miasta Gdańska, Gdańskie Nieruchomości zlecą opracowanie dokumentacji kompleksowej dokumentacji projektowej. Na jej podstawie wspólnoty mieszkaniowe będą mogły przystąpić do budowy wiat śmietnikowych.
Wstępnie wskazano 12 potencjalnych lokalizacji punktów gromadzenia odpadów. Ostateczne lokalizacje poznamy po ukończeniu kompletowania dokumentacji projektowej. Każda z zaproponowanych lokalizacji musi być uzgodniona z obligatoryjnymi jednostkami miejskimi tj. np. uzyskanie zgody na budowę od Wydziału Urbanistyki, pozyskanie odstępstwa od Państwowego Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w kwestii wymaganych odległości m.in. od granic działek czy okien i drzwi budynków przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz przede wszystkich uzyskanie zgody Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dopiero po etapie pozytywnego uzgodnienia zaproponowanych lokalizacji poznanym ostateczne tereny przewidziane do organizacji miejsc do gromadzenia odpadów. Okres projektowania potrwa pomiędzy 270 a 365 dni od dnia podpisania umowy.

Czy kamienice komunalne będą miały rzeczywiście swoje własne punkty odbioru i od kiedy?
GN: Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby każda nieruchomość posiadała własny, niezależny punkt gromadzenia opadów. Jednakże, z uwagi na szczególne warunki urbanistyczne i planistyczne Biskupiej Górki, wariant ten jest niemożliwy do zrealizowania. Każdy wybudowany punkt gromadzenia odpadów posiadać będzie tzw. „siatkę przynależności”. Oznacza to, że do każdego punktu zostaną przypisane konkretne podmioty, więc budynki gminne zostaną przypisane do wyznaczonych miejsc gromadzenia odpadów wraz z budynkami wspólnot mieszkaniowych. Zgodnie z mapą.
Na chwilę obecną dla nowo oddanych budynków Obszar Administracyjny wskazał następujące PGO:
1. Zaroślak 7 – działka nr 197 obręb 80
2. Na Stoku 37 – działka nr 191 obręb 80
3. Na Stoku 35 – działka nr 183obręb 80
4. Na Stoku 25 – działka 178 obręb 80
5. Na Stoku 23 – działka nr 170 obręb 80
6. Na Stoku 14 – działka nr 165 obręb 80
7. Salwator 7 – działka nr 271/2 obręb 80
8. Biskupia 6 – działka nr 115 obręb 80
9. Biskupia 7 – działka nr 113 obręb 80
10. Na Stoku 7 – działka nr 101/4 obręb 80
11. Biskupia 21 – działka nr 158 obręb 80
12. Biskupia 25 – działka 174 obręb 80.

Czy są już gotowe projekty wiat śmietnikowych?
GN: Dokumentacja przetargowa jest już gotowa. Aktualnie Dział Zamówień weryfikuje zgodność z przepisami. Ze wstępnych ustaleń, przetarg na wyłonienie jednostki projektowania zostanie ogłoszony jeszcze w styczniu br.

Na spotkaniu doprecyzowano, że najprawdopodobniej wiaty będą wyglądały tak jak te stojące na Głównym Mieście.  GN je wybudują i przefakturują na Wspólnoty Mieszkaniowe. Dziś nie ma gwarancji, że te 12 wiat powstanie, bo mogą zajść jeszcze jakieś nieprzewidziane okoliczności. Tak więc pewność co do ich ilości będzie można mieć  dopiero pod koniec tego roku.

Projekt najnowszych wiat stojących na Głównym Mieście.

Czy Miasto pracuje nad rozwiązaniem problemu sprzątania stref wokół śmietników? Obecnie nikt nie poczuwa się do utrzymania wokół nich porządku.
Wydział Gospodarki Komunalnej: Na rewitalizowanej części Biskupiej Górki znajduje się 8 zbiorczych Miejsc Gromadzenia Odpadów. Są one zlokalizowane na terenie gminnym i dzierżawione przez Wspólnoty Mieszkaniowe na podstawie umów zawartych z Gdańskimi Nieruchomościami. Zgodnie z zapisami umów zarządcy są zobowiązani do utrzymania czystości we wiacie oraz wokół niej. Obowiązek ten wynika również z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Ustalenia na spotkaniu: Każda ze wspólnot ma sprawdzić zakres umowy osoby sprzątającej. Tam, gdzie jest to konieczne należy rozszerzyć zakres obowiązków o sprzątanie wiaty śmietnikowej i terenu wokół niej.

Sprawa sprzątania wiat śmietnikowych – informacje od administratora.
– Biskupia 25 posprzątano ten teren przy wiacie 15.01.2025 r. (koszt 10.000 zł),
– Na Stoku 7 i 8/9, sprzątanie zakończyło się 20.12.2024r i kosztowało 9600zł. Niestety teren znowu jest zaśmiecony, Wspólnot już nie stać na takie inwestycje.
Dla wszystkich dostępne są harmonogramy odbioru odpadów – w tym wielkogabarytowych – strona https://czystemiasto.gdansk.pl/harmonogram-odbioru-odpadow/ oraz aplikacja mobilna „Czyste Miasto Gdańsk”.
W Domu Sąsiedzkim na Biskupiej Górce można pobierać bezpłatne informatory na temat segregowania śmieci (także w j. ukraińskim).
Na pytanie mieszkańca BG czy gmina mogłaby objąć monitoringiem wiaty śmietnikowe, padła zdecydowania odpowiedź, że to jest niemożliwe, bo nie są to tereny pod zarządem miasta tylko wspólnot mieszkaniowych.

Czy Miasto podejmie się “wymuszenia” umową na firmie odbierającej śmieci, aby ich pracownicy ustawiali kontenery we wiacie w sposób umożliwiający wygodne wyrzucanie śmieci + wywieszka z nr telefonu gdzie kierować skargi?
WGK: Problem dotyczący ustawiania pojemników to kwestia zbyt małych wiat śmietnikowych, w których mieści się jedynie część obsługiwanych pojemników, reszta stoi na zewnątrz. Trudno tu mówić o nieprawidłowościach ze strony wykonawców. Wpływa to również na nieporządek zarówno w altanach jak i wokół nich (temat pierwszy). W obecnej sytuacji tylko wybudowanie większych i jednocześnie zamykanych wiat rozwiąże problem.
Wszelkie nieprawidłowości (nieprawidłowością wg umowy jest nieodstawiony pojemnik, ale trudno w sytuacji zbyt małej wiaty mówić o właściwym odstawieniu pojemnika) dotyczące pracy firmy wywozowej, należy zgłaszać bezpośrednio do Inspektora WGK odpowiedzialnego za ten rejon/sektor Gdańska. (Dariusz Boczek, 609-99-00-45, dariusz.boczek@gdansk.gda.pl).

Co z przebudową przybudówki przy Biskupia 21 na punkt odbioru? Kiedy zostanie wyremontowana? Obecny stan przybudówki wpływa destrukcyjnie na przylegający do niej budynek.
GN: Przybudówka przy ul. Biskupiej 21 również została wskazana jako potencjalna lokalizacja miejsca gromadzenia odpadów. Zgodnie z założeniami, ma zostać dostosowana do odbioru odpadów m.in. poprzez rozbiórkę części ścian wraz ze wzmocnieniem konstrukcji przybudówki, dostosowanie istniejącej instalacji, wykonanie i wyrównanie posadzki, wykonanie nowego nadproża oraz przeniesienie wyczystek kanałów kominowych poza przybudówkę. Uzyskaliśmy wstępną aprobatę PWKZ na lokalizację miejsca gromadzenia odpadów w przybudówce, lecz ostateczna możliwość utworzenia punktu w tym miejscu okaże się w toku kompletowania dokumentacji. Na pewno ścisła współpraca bezpośrednio z przyległą Wspólnotą Mieszkaniową jest niezbędna w przedmiocie niniejszej inwestycji, na co bardzo liczymy.

3/ Sprzątanie chodników – kto ma je sprzątać, np. od miesięcy na chodniku przy płocie Szkoły Podstawowej 21 zalegają opadłe jesienią z pobliskich drzew liście.
DRMG: Liście zostały usunięte. Sprzątanie jest utrudnione ze względu na niewłaściwe parkowanie samochodów przez mieszkańców w obszarze budowy. Po zakończeniu budowy teren (chodniki) winien być sprzątany przez zarządców nieruchomości przyległych budynków do drogi. Chodnik na wysokości posesji Na Stoku 43 (tj. wzdłuż płotu Szkoły Podstawowej nr 21 przylega do ww. nieruchomości tj. do działki nr 151 obr. 80 – obowiązek jego oczyszczania (zgodnie z zapisami art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dn. 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2024 poz. 399)) należy do właściciela/zarządcy tej działki czyli do Szkoły Podstawowej nr 21.
Treść wskazanych przepisów:
Art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dn. 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2024 poz. 399) – „Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia drogi dla pieszych, na której jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych”.

4/ Odprowadzenie deszczówki:
– Na Stoku 23 i 25 – woda z rynien leje się na chodnik i ma długą drogę do studzienki, zimą więc będzie zamarzać tworząc na chodniku pokrywę lodową.
GN: Odprowadzenie wody deszczowej z bocznych elewacji budynków odtworzono zgodnie ze stanem wcześniej istniejącym i historycznym, zgodnie z uzgodnioną dokumentacją projektową. W celu niwelacji zjawiska tworzenie pokrywy lodowej na powierzchni chodnika wykonano nawierzchnię z płyt chodnikowych z odpowiednimi spadkami, tak aby woda mogła swobodnie zostać odprowadzona i nie zalegała na powierzchni. Teren chodnika objęty jest stałą umową porządkową zarówno w okresie letnim (sprzątanie), jak również zimowym (odśnieżanie, skuwanie lodu), w związku z czym obecnie będziemy obserwować sytuację na chodniku i w przypadku dużej uciążliwości związanej z użytkowaniem terenu przeanalizujemy inne możliwości odprowadzania wody deszczowej.

ogród Biskupia 10 – nadmiar wody z tego terenu jest odprowadzany na chodnik przy ul. Biskupiej, a na trasie jej spływu do studzienki jest kratka piwniczna budynku Na Stoku 10. Dlaczego nie podłączono wszystkich rynien do kanalizacji deszczowej?
DRMG: Rynny od strony ulicy przylegające do pasa drogowego zostały podpięte do kanalizacji burzowej. Pozostałe rynny znajdują się w wewnętrznym obszarze posesji poza pasem drogowym, wody opadowe powinny być zagospodarowane na tym obszarze i nie powinny zalewać terenu pasa drogowego.

5/ Lampy:
– W kilku przypadkach stoją w złych miejscach utrudniając ruch po chodniku (Biskupia 4 i 34, Na Stoku 10 od strony ul. Biskupiej).
Tam gdzie to możliwe, zmieniono lokalizację lamp ulicznych, natomiast na tym etapie realizacji nie ma już możliwości ich przestawienia Musi zostać zachowana skrajnia drogowa min. 50 cm od krawężnika. Lampy były przesuwane na roboczo na etapie budowy i przesuwano je tylko w sytuacji gdzie była taka możliwość tzn. pod ziemią nie było uzbrojenia, niestety w niektórych miejscach ze względu na gęste podziemne uzbrojenie, lampy musiały pozostać tak jak zostały wykonane tj. zgodnie z projektem.
Przesunięte lampy zatwierdzane są jako zmiana nieistotna przez projektanta i następnie odbierane przez GZDiZ.

– Kiedy zostaną zaciemnione klosze lamp od strony budynków w przypadkach, gdy  lampy stoją bardzo blisko okien?
Zamówiono przesłony, które znacznie ograniczą oddziaływanie światła.

– Dlaczego na rogu budynku Biskupia 11 powieszono lampę zaraz przy stojącej obok lampie oświetlającej schody zamiast z drugiej strony kamienicy, by rozjaśnić ciemne obecnie podwórko?
Lampa na elewacji budynku Biskupia 11, jest lampą istniejącą, została zdemontowana na czas remontu elewacji i przywrócona na swoje miejsce. Dodatkowo, zamontowano dwie lampy przy wejściach do budynku, działające na czujki zmierzchowe.
Ustalenia na spotkaniu: Gdańskie Nieruchomości sprawdzą historyczne umiejscowienie lampy.

6/ Historyczne płyty balastowe
Dlaczego zmieniono projekt i nie położono tych płyt przed sklepem Biskupia 8, ani też przed poterną na Zaroślaku? Jakie było uzasadnienie położenia 11 płyt właśnie przed Biskupią 29? Gdzie jest reszta tych płyt – było ich 18 albo 19 (widać je na zdjęciach googlemaps sprzed rozpoczęcia remontu ulic), a położono tylko 11.
DRMG: Płyty zostały wykorzystane w maksymalnym stopniu na skrzyżowaniu ul. Biskupiej i ul. Na Stoku. Na początku realizacji rozważano możliwość wykorzystania płyt z ul. Górka, ale ostatecznie zostały one wbudowane właśnie w tamtej lokalizacji.
Proces realizacji z poprzednim konserwatorem trwał długo, ostateczny kształt płyt nadał konserwator przed rozpoczęciem realizacji, ostateczne uzgodnienie zakłada ułożenie płyt na skrzyżowaniu ul. Biskupia i Na Stoku.

7/ Park Salwator
– Kiedy auta prywatne nie będą miały możliwości wjazdu do parku?
Auta nie mogą jeździć przez park. Zostało wykonane zabezpieczenie w postaci wygrodzenia słupkami, niestety zostało zniszczone. Z wizji w terenie wynika, że z tego przejazdu korzystają pojazdy jadące na teren posesji ul. Na Stoku 40-42. Konieczne jest zablokowanie zjazdu na teren posesji wówczas może zniechęci to kierowców do takich nielegalnych przejazdów.
Ustalenia na spotkaniu: mieszkańcy posesji Na Stoku 40-42 zapewniają, że nie korzystają już z wjazdu do Parku Salwator.
Obecny na spotkaniu przedstawiciel wspólnoty Na Stoku 40 a,b, pytał o możliwość przeznaczenia terenu szkoły, między płotem boiska, a tymi wspólnotami na parking. Odpowiedź była stanowcza: ze względu na zadrzewienie terenu parking w tym miejscu nie może powstać.

– Kiedy staną w nim lampy?
DRMG: W najbliższym czasie zostanie ogłoszone postępowanie na realizację zadania. Dążymy do tego, by prace zakończyć w tym roku.

– Co się stało z 2 stojącymi w parku tablicami ogłoszeniowymi? Zniknęły jakiś czas temu, a są potrzebne – czy wrócą?
Tablice zostały usunięte w związku z interpelacją Radnego Miasta (po konsultacji z Radą Dzielnicy). W związku z pojawieniem się wątpliwości, co do zasadności ich usunięcia, skontaktujemy się z Radą Dzielnicy.
Ustalenia po spotkaniu: Rada Dzielni ma złożyć wniosek o ponowne ustawienie jednej tablicy.

– Kiedy zostanie odtworzona skarpa przy podwórku Na Stoku 40 AB?
Działka należy do nieruchomości szkoły. Obecnie trwają ustalenia w jaki sposób ma ona zostać zagospodarowana. Czy jako działka szkolna wraz z przesunięciem ogrodzenia, czy jako część parku.

– Czy zostaną odtworzone nasadzenia roślin ozdobnych oraz alejki w pasie zieleni między kamienicą Na Stoku 42, a płotem boiska SP 21? Ten projekt realizowało Stowarzyszenia Inicjatywa Miasto – teren wyglądał tak : “Dominującym elementem w projekcie jest rozmieszczenie w terenie 110 krzewów trzmieliny oskrzydlonej – krzewu, który w sezonie letnim pozostaje zielony, natomiast jesienią nabiera barwy intensywnej czerwieni. Krzewy te, rozmieszczone w sztywnej siatce co 2 metry stworzą swoistą kolumnadę, nadając temu miejscu unikatowy, lekko monumentalny charakter. Podyktowane jest to historią tego miejsca – przed laty teren ten był cmentarzem. Pomiędzy krzewami, o docelowej wysokości około 1 metra, będzie można przejść się swobodnie meandrującą ścieżką, łamiącą sztywną kompozycje krzewów. W przyziemiu, by zdynamizować zieleniec, planowane jest nasadzenie różnokolorowymi roślinami płożącymi w formie fal, by podkreślić falującą formę terenu.”
BRG: (JW) Obecnie prowadzimy rozmowy m.in. z Wydziałem Edukacji na temat przyszłości tego terenu – działka ewidencyjnie należy do terenu szkoły. Weryfikujemy możliwości i potrzeby zagospodarowania terenu.

8/ Zrewitalizowane podwórka
Czy zniszczone podczas prac rewitalizacyjnych podwórka zostaną odtworzone?
– podwórko za Biskupią 11 – były liczne nasadzenia pięknych roślin ozdobnych i alejki spacerowe powstałe w ramach programu rewitalizacji BG, a obecnie nie ma po nich śladu.
BRG: lokalizacja zostanie uwzględniona w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych z zakresu rewitalizacji społecznej dzielnic objętych Programem Rewitalizacji na 2025 rok. Planowane ogłoszenie konkursu – koniec stycznia br.

– podwórko Salwator – w trakcie prac związanych z przebudowa dróg zniszczono ogród deszczowy powstały w ramach rewitalizacji tego podwórka.
BRG: lokalizacja zostanie uwzględniona w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych z zakresu rewitalizacji społecznej dzielnic objętych Programem Rewitalizacji na 2025 rok. Planowane ogłoszenie konkursu – koniec stycznia br.
Firma WODKAN-GRZENKOWCZ  oczyściła teren ogrodu deszczowego.

9/ Monitoring
– powinien obejmować jeszcze kilka dodatkowych miejsc, w tym park Salwator (przy wjeździe do SP 21) czy odcinek za kamienicą Biskupia 21 prowadzący do GSW,
DRMG: Na wniosek mieszkańców zamontowano dodatkowe 3 punkty monitoringu – m.i. przy Biskupiej 26. Na obecnym etapie inwestycji nie ma możliwości montażu dodatkowych kamer. Rozmieszczenie kamer było uzgodnione przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Ustalenia na spotkaniu: Obecnie mamy zainstalowanych 6 kamer. Na ul. Zaroślak, przy “mostku napoleońskim”, ul.  Na Stoku 42, skrzyżowanie Biskupia/Na Stoku, Biskupia 4 i 17.
Mieszkańcy mogą złożyć wniosek do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego o zwiększenie ilości kamer, w tym o montaż kamer monitoringu podczas budowy oświetlenia w Parku Salwator.

– Na Zaroślaku kamera jest umieszczona w złym miejscu, bo obejmuje bardzo ograniczony teren, do tego rośnie przy niej drzewo, które rozrastając się to pole widzenia jeszcze zmniejszy. Latarnia przy poternie byłaby lepszym miejscem na tę kamerę.
DRMG: Na obecnym etapie inwestycji nie ma możliwości montażu dodatkowych kamer. Rozmieszczenie kamer było uzgodnione przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Ustalenia na spotkaniu: Mieszkańcy mogą złożyć wniosek do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego o zmianę lokalizacji kamery.

10/ Ławki – źle zaprojektowano rozstawienie ławek przy ul. Biskupiej, dwie ławki powinny stanąć przed Domem Sąsiedzkim a nie naprzeciwko i dwie nie przed sklepem Biskupia 8, ale obok, przy podwórku 8A. To opinia właścicielki sklepu, mieszkańców kamienicy Biskupia 33, Stowarzyszenia Biskupia Górka i Stowarzyszenia WAGA, które prowadzi Dom Sąsiedzki.
Co się stało ze starą ławką, która stała przy Biskupiej 33? Czy mogłaby stanąć w innym miejscu BG?
DRMG: Odbywały się bieżące konsultacje. Przyjęto sugestie dotyczące rozmieszczenia ławek. Rozmieszczenie będzie zgodne z sugestiami mieszkańców.

11/ Brakuje barierek przy schodach wejściowych do kamienicy Na Stoku 40 (dotyczy 2 klatek), skarżyli się na to mieszkańcy budynku.
GN: Zgodnie z projektem przygotowanym na podstawie programu prac konserwatorskich, który obejmuje kwerendę historyczną, nie przewidziano montażu poręczy przy schodach do klatek wejściowych w budynku Na Stoku 40. Jednak, wsłuchując się w głos mieszkańców i mając świadomość, że schody są strome, podjęliśmy rozmowy z konserwatorem nt. możliwości montażu poręczy. Mamy wstępną zgodę i po dokończeniu formalności poręcze zostaną zamontowane.

12/ Wewnętrzne podwórko Na Stoku 40, 39, 38. Jak rozwiązana została sprawa mycia zewnętrznych szyb okien w mieszkaniach budynku nr 39?
Okna zostały umyte przez Wykonawcę po zakończeniu prac i montażu siatki zabezpieczającej przed wlatywaniem ptaków do patio.

13/ Poterna na Zaroślaku – kiedy i w jakiej formie pojawi się zieleń przed poterną? Na kiedy zaplanowany jest remont ściany zewnętrznej bunkra i co obejmie?
BRG: Obecnie weryfikujemy możliwości i potrzeby dotyczące tego terenu.

14/ Parkingi – gdzie będą i kiedy?
Projekt organizacji ruchu nie przewiduje parkingów w pasie dróg publicznych. Dostępne będą jedynie miejsca w zatokach postojowych w rejonie posesji Zaroślak 2. Z uwagi na brak technicznych możliwości wyznaczenia miejsc postojowych w pasie dróg publicznych, parkowanie na pozostałych odcinkach dróg nie będzie możliwe.

15/ Bezpieczeństwo mieszkańców
Mieszkańcy Na Stoku 11-15 nie czują się bezpiecznie ze względu na obniżony na tym odcinku ulicy chodnik i uważają, że powinny tam stanąć słupki uniemożliwiające poruszanie się samochodom po chodniku.
DRMG: Obecnie przygotowywany jest projekt docelowej organizacji ruchu, który przewiduje zwiększenie liczby słupków. Bezpieczeństwo zapewnia znak D40 Strefa zamieszkania – strefa w ruchu drogowym, w której pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami (kierujący musi ustąpić pieszemu w każdym wypadku).
W prawie o ruchu drogowym jest to obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi[1].
Ponadto:
Obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h.
Postój pojazdu jest dozwolony jedynie w miejscach do tego wyznaczonych.
Progi zwalniające oraz przejścia dla pieszych nie muszą być oznaczone znakami
pionowymi A-11a.
Dziecko do 7 roku życia może poruszać się po strefie i bawić bez opieki osoby dorosłej.
Opuszczając strefę zamieszkania, należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
Strefa zamieszkania to także specjalny obszar nie tylko ze względu na obowiązujące normy prawne, ale także z uwagi na to, że ma on służyć przede wszystkim osobom tam zamieszkującym, wypoczywającym, uczęszczającym do szkół, robiącym zakupy w sieciach sklepów itp. Ma również zapewnić bawiącym się na tym obszarze dzieciom maksimum bezpieczeństwa.

16/ Czy w ramach II etapu rewitalizacji znajdą się środki dla wspólnot, które chciałyby wyczyścić wcześniej odnowione fasady zabrudzone podczas prac przy remoncie ulic?
Każda wspólnota, która została w jakikolwiek sposób poszkodowana przez działania wykonawców robót budowlanych z zakresu drogowego, bądź budynków komunalnych ma prawo do wystąpienia do ubezpieczyciela wykonawców o wypłatę odszkodowania.

17/ Czy lokal po byłym sklepie mięsnym w kamienicy Biskupia 6 ma oryginalne kafle na całości wszystkich ścian?
BRG: Zgodnie z wcześniej przekazanymi informacjami w roku 2025 zostanie zlecone wykonanie dokumentacji technicznej na przebudowę lokalu. Jednym z elementów będzie wykonanie inwentaryzacji lokalu, m.in. zabytkowych kafli.

18/ Co Miasto zrobiło i robi w sprawie wycieku wody ze skarpy na ulicę za budynkiem Biskupia 4?
GIWK informuje, że sieci, którymi Zarządza GIWK (w tym sieć wodociągowa przebudowywana w ramach rewitalizacji) znajdują się w jezdni ul. Biskupiej. Sieci WODKAN nie są zlokalizowane na skarpie (terenie zielonym) za budynkiem Biskupia 4.

19/ Dlaczego w ramach remontu budynku Biskupia 35 nie zostanie odrestaurowany/ odtworzony mural Tomasza Bielaka?
Na chwilę obecną ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budynku Biskupia 35, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia uwzględniono analizę przygotowania ściany pod wykonanie muralu, na dzień dzisiejszy nie udało nam się skonstatować z Wykonawcą obecnego muralu w celu uzgodnienia ewentualnego odtworzenia. Kontynuujemy próby kontaktu.

20/ Czy są jakieś posunięcia/naciski na właścicieli Biskupia 31 i 32 by zabezpieczyli te nieruchomości lub zaczęli remont. Obecnie mają tam dostęp osoby postronne, więc może dojść do zaprószenia ognia, zawalenia się stropów itd.
Nieruchomość przy ul. Biskupiej 31 ma uregulowany stan prawny. Właścicielem nieruchomości jako całości jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Biskupia Górka 31. Spółka nabyła w/w nieruchomości od osób fizycznych będących spadkobiercami pierwotnych właścicieli.
Nieruchomość przy ul. Biskupiej 32 ma nieuregulowany stan prawny. W latach 70-tych XX w. wyodrębniono w nieruchomości jeden lokal mieszkalny wraz z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste. W związku z brakiem aktywności pierwotnych właścicieli użytkowanie wieczyste wygasło. Natomiast własność lokalu zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 25.08.2017 r. sygn. IIICZP11/17 wciąż trwa jako prawo nadrzędne nad prawem do gruntu (lokal „wisi w powietrzu”). W roku 2020 nastąpiła sprzedaż lokalu przez spadkobierców pierwotnych właścicieli na rzecz osoby fizycznej. Osoba ta zwróciła się do Wydziału Skarbu o uregulowanie stanu prawnego poprzez nabycie pozostałego udziału Gminy Gdańsk w nieruchomości oraz przywrócenie tytułu prawnego do gruntu związanego z prywatnym lokalem. Postępowanie jest w toku. Wydział Skarbu uzyskał stanowisko Wydziału Mieszkalnictwa dotyczące braku samodzielności lokali gminnych. Oczekujemy jeszcze na opinię Wydziału Mieszkalnictwa co zbycia pozostałej części budynku. Jeżeli żadne czynniki zewnętrzne nie staną na przeszkodzie,  to jest szansa około połowy roku uregulować stan prawny nieruchomości.
Nakazy dotyczące zabezpieczenia nieruchomości wydaje Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

21/ Podczas odwilży woda powstała z topniejącego na dachu śniegu spływa bezpośrednio po elewacji świeżo wyremontowanej kamienicy Na Stoku 12B.
Zgłosiliśmy temat do Wykonawcy robót budowlanych, do końca tygodnia zostanie zweryfikowana przyczyna zjawiska zacieku i podjęte działania w celu wyeliminowania zjawiska.

Dodatkowo podczas spotkania poruszany był temat rdestowca oraz zaśmiecenia skarpy położonej pomiędzy ul. Biskupią a Na Stoku – w I kwartale bieżącego roku GZDiZ rozpocznie działania dot. usunięcia roślin inwazyjnych m.in. na wskazanym terenie. Natomiast skarpa zostanie oczyszczona interwencyjnie do końca bieżącego miesiąca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przejdź do treści