Tramwaje wracają na Śródmieście

W sobotę rano (28.10) tramwaje pojadą już przebudowanym wiaduktem na alei Armii Krajowej. Węzeł przesiadkowy w tym miejscu daje pasażerom możliwość szybkiej przesiadki do pociągów SKM, znacząco skracając czas podróży i ułatwiając jej przebieg.

To nie jedyna dobra wiadomość – prace przy nowym układzie drogowym w centrum miasta dobiegają końca.

Węzeł Śródmieście powstał dzięki możliwości przeniesienia ruchu samochodowego na wybudowane od podstaw 2 wiadukty drogowe w ciągu ulicy Armii Krajowej. W ten sposób stał się jedynym miejscem w centrum miasta umożliwiającym przesiadkę pomiędzy autobusami, tramwajami i pociągami SKM w systemie „drzwi w drzwi”. Obecnie trwają prace wykończeniowe – po ich zakończeniu węzeł zostanie udostępniony również dla autobusów.

Nowe trasy tramwajów

Dotychczas tramwaje kursowały objazdem przez ulicę 3 Maja, jednak nie wszystkie linie po otwarciu torowiska na węźle Śródmieście wrócą na swoje stare trasy.

Bezpośrednie połączenie tramwajowe południowych dzielnic Gdańska z Urzędem Miejskim, szpitalem czy sądem okazało się wyjątkowo atrakcyjne dla pasażerów – mówi Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Skoro takie rozwiązanie się sprawdziło, warto z niego skorzystać. Ulicą 3 Maja nadal jeździć będą tramwaje linii 4 i w dni powszednie w godz. 6-17 również linii 11, pozostałe wrócą na węzeł Śródmieście.

Prace drogowe dobiegają końca

Wokół Forum Gdańsk kończy się też większość prac związanych z budową nowego układu komunikacyjnego. Inwestor przebudował m.in. skrzyżowanie ul. Armii Krajowej z 3 Maja czy węzeł Unii Europejskiej. Powstaje również ulica Nowe Podwale Grodzkie, przebiegająca pod terenem Forum Gdańsk. Droga rozpoczynająca się przy dworcu Gdańsk Główny, ominie ścisłe centrum i pozwoli kierowcom dojechać aż do Traktu Świętego Wojciecha i ulicy Toruńskiej.

W połowie listopada planujemy usunąć zwężenia w tunelach pod węzłem Unii Europejskiej – mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu z Doraco. – Kończymy również prace przy przejściu podziemnym pod ulicą Okopową, pozwalającym przejść bezpośrednio od ulicy Toruńskiej na węzeł Śródmieście. Zakończenie budowy ciągu pieszego, który ma bezstopniowe zejścia zarówno dla pieszych i rowerzystów, jest planowane jeszcze w tym roku.

120 mln zł na łatwiejsze podróżowanie

Inwestycje w nowy układ transportowy wokół Forum Gdańsk kosztowały ponad 120 milionów złotych. Dzięki partnerstwu inwestora prywatnego z miastem, niemal wszystkie nowe inwestycje przejdą na własność Gdańska.

Prace budowlane w Forum Gdańsk jeszcze trwają, ale mieszkańcy Gdańska już teraz mogą korzystać z wielu nowych udogodnień w pobliżu – mówi Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk. – Układ transportowy nabiera realnych kształtów, z czego ucieszą się zarówno pasażerowie komunikacji miejskiej, jak i kierowcy.

Przebudowany układ transportowy wokół Forum Gdańsk – ciekawostki budowlane:
-nowe chodniki – ponad 12 tys. metrów kwadratowych
– nowe ścieżki rowerowe – ponad 1 kilometr
– przebudowa oraz budowa nowych dróg – ponad 22 tys. metrów kwadratowych
– ponad 100 kilometrów kabli teletechnicznych
– ponad 6 kilometrów kabli zasilających trakcję
– sieć wodociągowa – ponad 2 kilometry
– niemal 3 kilometry przewodów trakcyjnych
– prawie 12 kilometrów linii kablowych oświetleniowych oraz niskiego i wysokiego napięcia

Węzeł Śródmieście w skrócie:
– 2 nowe wiadukty
– 8 nowych peronów tramwajowych i autobusowych
– 28 tys. pasażerów będzie korzystało z węzła w ciągu doby
– 10 minut – o tyle skróci się czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM
– Ponad 120 mln zł – tyle kosztowały nakłady inwestycyjne w układ komunikacyjny, które po zakończeniu robót w większości przejdą na własność Miasta. Tylko część ul. Nowe Podwale Grodzkie, z uwagi na usytuowanie pod Forum Gdańsk, pozostanie własnością Forum, ale będzie to droga publiczna, ogólnodostępna, przejezdna przez 24 godziny na dobę 365 dni w roku.

Forum Gdańsk powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z partnerem publicznym, czyli Miastem Gdańsk i międzynarodowego koncernu Multi Development BV. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, rozrywkę, restauracje i kawiarnie, która powstała m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi ok. 44 proc. tego miejskiego centrum.

materiały pras. Forum Gdańsk

Kopiowanie materiałów zamieszczonych na portalu www.biskupiagorka.pl jest dozwolone tylko na użytek własny,
w każdym innym przypadku wymagana jest zgoda redakcji.


Copyright © All Rights Reserved · Green Hope Theme by Sivan & schiy · Proudly powered by WordPress

Polityka prywatnosci